Als we naar de uitslagenlijst van de Grand Prix van Groot-Brittannië kijken, staan er maar liefst vier pitstops achter de naam van Sergio Perez. Eén van die pitstops kregen alle coureurs achter hun naam toen de rode vlag na de crash van Max Verstappen werd uitgehangen en iedereen noodgedwongen de pits op moest zoeken. De derde 'reguliere' pitstop van Perez kwam echter uit de lucht vallen. Met nog drie ronden te gaan gaf Perez zijn puntenfinish op. Hij lag tiende en zelf claimt hij dat er nog meer in zat, maar met nog drie ronden te gaan had hij negen seconden moeten overbruggen naar Esteban Ocon. Red Bull haalde Perez naar binnen, waardoor het ene punt verloren ging. Een extra punt voor de snelste raceronde zat er niet in, want hij lag buiten de top tien, dus wat was het idee? Het idee was vooral om Lewis Hamilton te dwarsbomen. De Mercedes-coureur had op dat moment de snelste raceronde in handen, en omdat hij wél in de top tien reed (hij leidde de wedstrijd), zou hij dat extra punt wel bij hebben mogen schrijven, om de totale puntenoogst op de zondag op 26 te brengen. Het idee was dus niet om een extra punt voor Perez te pakken, maar om het extra punt weg te houden bij Hamilton. Immers, als de snelste ronde wordt gereden door iemand buiten de top tien, maakt niemand aanspraak op het punt. Eén punt voor Red Bull werd dus opgeofferd voor één punt minder voor Mercedes. Maar dat extra punt voor Hamilton maakte dat hij nog iets meer zou inlopen op Verstappen, iets wat Red Bull belangrijker achtte dan het extra punt. Eén punt lijkt misschien verwaarloosbaar, maar in het verleden zijn kampioenschappen beslist op basis van één punt. Red Bull weet als geen ander dat elk punt het verschil kan maken.
Meest gelezen