Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Honda-armada zet Hamilton schaak: wat kan hij doen op jacht naar Verstappen?

Lewis Hamilton staat voor de moeilijke opgave om vanaf P11 aan te haken bij Max Verstappen die in de Red Bull vanaf P2 vertrekt. Welke strategische opties heeft hij? En hoe voorkomt hij dat hij schaakmat wordt gezet door een armada aan Honda-coureurs?

Lewis Hamilton deed in de kwalificatie voor de Grand Prix van Turkije precies wat hij moest doen om de schade van zijn gridstraf te beperken. Hij reed de snelste tijd en start zodoende als elfde. Echter, alle Honda-aangedreven coureurs presteerden ook uitstekend, waardoor ze allemaal vóór Lewis Hamilton uitkwamen. Honda = Red Bull en vice versa, dus Max Verstappen heeft in Pierre Gasly, Sergio Perez en Yuki Tsunoda drie afstoppers van Hamilton achter zich. Mercedes-teambaas Toto Wolff zei al dat hij niet gelooft in een inhaalrace van Hamilton, maar dat de beste kansen om naar voren te komen op strategisch vlak liggen. Echter, enig bandenvoordeel ten opzichte van bijvoorbeeld Verstappen heeft hij niet. Sterker nog, hij heeft precies dezelfde selectie tot zijn beschikking als de Red Bull-coureur en hij weet, net als Verstappen, dat hij op de medium banden gaat starten. Kijken we naar de analyse van Pirelli, dan zien we dat de coureurs een paar opties zouden hebben. Een éénstopper behoort tot de mogelijkheden, maar een tweestopper ligt op dit circuit misschien wel meer voor de hand dan op andere circuits. De ingang van de pitstraat volgt een kortere en misschien zelfs snellere route dan de racelijn, terwijl de remzone voor bocht één parallel loopt aan de uitgang van de pitstraat. Het netto tijdverlies in het pits is dus niet heel groot.

Voor Hamilton is het zaak snel een aantal mensen voor hem in te halen. Met een tweestopper in het vooruitzicht kan hij net wat meer van dat eerste setje vragen en kan hij mogelijk net wat agressiever te werk gaan dan wanneer hij zijn banden zou moeten sparen voor één eenstopper. Mocht hij vervolgens alsnog concluderen dat het inhalen van de mannen voor hem nauwelijks iets extra's van zijn banden heeft gevraagd, kan hij alsnog ervoor kiezen om voor een éénstopper te gaan. Bovendien geeft een tweestopper hem mogelijk ook een voordeel als hij niet makkelijk voorbij komt aan de mensen voor hem. Er vanuit gaande dat het tempo volgen geen probleem zou zijn, biedt de tweestopper de uitgelezen mogelijkheid een undercut te proberen. Echter, daaraan kleeft wel het risico dat hij terugvalt tot achter nóg langzamere coureurs, waardoor het tijdverlies alleen maar oploopt. Voor een tweestopper met twee keer medium en één keer hard is Hamilton wel afhankelijk van minstens één gebruikt setje, zoals onderstaand schema laat zien. En Max Verstappen, wat kan hij doen om het maximale resultaat in de wacht te slepen? Goed starten zou helpen, maar hij vreest zelf dat dat op de griploze kant van de startgrid een schier onmogelijke opgave wordt. Het is in dat geval zelfs maar zeer de vraag of hij Charles Leclerc, startend vanaf de schone kant, voorblijft. Als dat wel zo is, moet Verstappen aanhaken bij Bottas om met een undercut iets te forceren. Op snelheid zal hij er niet zomaar voorbij komen.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi