Het Formule 1-circus reed deze vrijdag voor het eerst op de vernieuwde lay-out van het Formule 1-circuit in Abu Dhabi. Ook voor Honda was het even wennen en daarom werkte de Japanse motorleverancier van Red Bull een hele takenlijst af, zo vertelt technisch directeur Masashi Yamamoto na afloop van de trainingsdag. "Op de eerste dag van het laatste raceweekend van het jaar, was onze eerste taak het leren kennen van de nieuwe lay-out, want het was best een significante verandering. De rondetijden zijn al tien seconden sneller dan de poletijd van vorig jaar, dus het is duidelijk een snel circuit geworden!" "Wat betreft de motor hebben we ons gefocust op het optimaliseren van onze afstelling, die we in eerste instantie hadden gebaseerd op simulaties. Al onze vier coureurs hebben een vlekkeloze dag gehad en we zullen nu de data gaan bestuderen, zoals we altijd doen, om ons zo goed mogelijk voor te bereiden op de kwalificatie en de race."
Honda belooft onderste uit de kan te halen
Met een voorsprong van ruim een halve seconde op Max Verstappen was Lewis Hamilton de snelste man op de baan tijdens de tweede vrije training op de vrijdag voorafgaand aan de Grand Prix van Abu Dhabi. Dat terwijl de Nederlander de Mercedes-coureur, in het geval ze beide de finish halen, moet verslaan als hij wereldkampioen wil worden (tenzij Max tiende wordt met snelste raceronde en Hamilton negende, of ze beiden buiten de top tien finishen, maar die kans is natuurlijk nihil). Honda zag ook dat Hamilton razendsnel was, maar belooft Verstappen er alles aan te zullen doen, zodat hij de titel hopelijk binnen kan slepen. "Als we kijken naar het scorebord zien onze grote rivalen er hier heel sterk uit, dus ik verwacht niet dat we het tijdens de rest van het weekend makkelijk zullen krijgen", vreest de Japanner. "Er zijn echter nog twee dagen te gaan tot aan het einde van het seizoen. We zullen er dan ook alles wat we kunnen aan doen, tot aan de laatste snik, om uiteindelijk de wereldtitel te winnen", belooft Tanabe-san op zijn laatste vrijdag in de Formule 1.
Meest gelezen