Lewis Hamilton en Toto Wolff lieten zich dit seizoen al vaak uit over de Red Bull-Honda RB16B van Max Verstappen en Sergio Perez. De auto en motor liggen onder een vergrootglas nu de performance zo geweldig is en Mercedes het nakijken heeft. Complimenten worden ook gegeven vanuit het Duitse kamp, maar dit weerhoudt Hamilton en Wolff er niet van om steeds publiekelijk te twijfelen aan de legaliteit van de auto en de motor. Nadat de achtervleugel van de RB16B in twijfel werd getrokken, volgde na de introductie van de 'nieuwe' Honda-motor het commentaar op de tweede krachtbron. Bij de Franse Grand Prix reden Verstappen en Perez voor het eerst met de verse motor van Honda, die conform het reglement identiek moet zijn aan zijn voorganger. Louter onderdelen die bijdragen aan een hogere betrouwbaarheid mochten vervangen worden. Wolff en Hamilton zijn echter van mening dat de nieuwe Honda-motor er ook paardenkrachten bij heeft gekregen. Minimaal 15, als we het Mercedes-kamp moeten geloven. Honda-topman Toyoharu Tanabe weerspreekt dit in gesprek met The Race en wijst juist naar Red Bull. "Prestaties op het circuit komen altijd voort uit het pakket van de auto, chassis en power unit. Misschien is het wel niet goed dat mensen alleen wijzen naar de Honda power unit, want Red Bull heeft veel verbeterd aan haar chassis. Dat is de reden waarom onze prestaties zijn verbeterd." Hamilton wil niet geloven dat de Red Bulls nu zo snel zijn op de rechte stukken, iets dat volgens het team komt door de kleinere achtervleugel. "De coureur denkt meestal dat als je een achterstand hebt op het rechte stuk, dit komt door motorvermogen. Als je een grote vleugel hebt begrijp je natuurlijk dat je langzamer bent. Maar als pakket weet je niet hoeveel luchtweerstand je hebt ten opzichte van een andere auto of wat het verschil in motorvermogen daarin is." Tanabe zegt niet verrast te zijn door Hamiltons uitspraken: "Coureurs praten altijd over motorvermogen, dus ik ben niet verbaasd. Maar team moeten het verschil tussen de power units kennen. Ze kijken altijd naar de verschillen tussen de power units en ze kennen hun drag level en kunnen de luchtweerstand van de concurrent inschatten. Het is dan ook goed om te weten dat Honda geen stap heeft gezet met haar tweede power unit."
Meest gelezen