Honda introduceerde voor de Grand Prix van Frankrijk de tweede motor voor het merendeel van de Red Bull- en AlphaTauri-coureurs, waaronder ook Max Verstappen. Het was een motor van dezelfde specificatie als de eerste motor, waarbij enkel softwarematige dingen aangepast hadden kunnen worden. Duitse media schreven dat men daarmee de betrouwbaarheid had verbeterd, waardoor men een hogere motorstand aan zou kunnen spreken met meer pk's tot gevolg. Men repte daarbij over een winst van een kleine 15pk, maar ten overstaan van onder andere RacingNews365 laat Honda's technisch directeur Toyoharu Tanabe weten dat dat niet aan de orde is: "Ik zou dolblij zijn als dat echt zo was, maar dat is niet het geval. Onder de huidige reglementen is het niet toegestaan performance-gerelateerde updates door te voeren. Deze motor is hetzelfde en net zo snel als de eerste motor, dus zowel qua specificatie als performance." Gevraagd echter of Honda dus niet per se met een krachtiger motor ten tonele verschijnt, maar ten opzichte van het begin van het jaar wel meer uit het bestaande pakket weet te halen, antwoordt Tanabe wél bevestigend: "Dat denk ik wel." "We reden tijdens de wintertests voor het eerst met deze 2021-motor en daarna hebben we geleidelijk aan meer geleerd over hoe we de motor in kunnen zetten. We hebben onze tekortkomingen verbeterd en onze sterke punten verder uitvergroot. De basis van de motor is dus qua specificatie en performance hetzelfde, maar de manier waarop we hem op het circuit inzetten is verbeterd." Nu Honda zo goed presteert - men won de laatste vier Formule 1 Grands Prix - reist de vraag of Honda misschien het besluit om uit de sport te stappen zou heroverwegen als men er met de wereldtitel vandoor gaat. Tot zijn grote spijt moet Tanabe een 'nee' verkopen. Althans, dat denkt hij. "Persoonlijk vind ik het heel jammer dat Honda ermee stopt. Maar ik denk dat wat het eindresultaat ook gaat zijn Honda's besluit niet zal veranderen, wat betekent dat Honda de Formule 1 echt zal verlaten."
Meest gelezen