Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Honda staat voor lastige opgave in Azerbeidzjan

Het Grand Prix-circuit in Azerbeidzjan vormt een uitdaging voor menig motorleverancier. Ook voor Honda komt er van alles bij kijken, zo vertelt de technisch directeur in zijn vooruitblik op het komende Grand Prix-weekend in Bakoe.

Twee weken geleden won Honda samen met Max Verstappen en Red Bull nog de iconische Grand Prix van Monaco. Voor het eerst sinds Ayrton Senna in 1992 namens McLaren met een Japanse motor won in de straten van Monte Carlo, ging Honda er in het prinsdom met de zege vandoor. Nu het volgende Grand Prix-weekend echter weer voor de deur staat, kan daar niet te lang meer bij stil worden gestaan. Twee weken na de zegetocht van de Red Bull-coureur moeten hij en Honda opnieuw aan de bak. Opnieuw op een stratencircuit, maar een circuit dat eigenlijk nauwelijks te vergelijken is met het Circuit de Monaco. In Azerbeidzjan krijgt Honda te maken met een (overwegend) breed circuit, met veel haakse bochten en een verschrikkelijk lang recht stuk, zo vertelt technisch directeur Toyoharu Tanabe vooruitblikkend op het zesde raceweekend van het jaar. "Vorig jaar is de GP van Azerbeidzjan afgelast vanwege de pandemie. Ook al is het een stratencircuit, net als het circuit waar we twee weken geleden wonnen, heeft het weer hele andere karakteristieken. Het is een van de langste circuits die op de kalender staat: iets meer dan zes kilometer." "De eerste twee sectoren komen misschien overeen met een gemiddeld stratencircuit, door de vele bochten van negentig graden. De derde sector is daarentegen grotendeels vol gas", zo vertelt Tanabe, die weet dat dat een uitdaging wordt voor Honda. Op circuits zoals in Spanje en Portugal maakte Mercedes namelijk indruk met haar rechte lijnsnelheid. Vooral het vermogen dat voortkomt uit de hybride motoronderdelen leek het team van Lewis Hamilton en Valtteri Bottas daar langer vast te kunnen houden. Tanabe weet dat dat aspect zeer belangrijk is. "Het is voor alle haakse bochten belangrijk om de juiste balans te vinden in de auto en voor de motor is het belangrijk om een goede driveability te hebben. Tegelijkertijd is het energiemanagement (van de hybride onderdelen, red.) een belangrijke factor op het lange rechte stuk." Honda gaat dan ook in de data duiken om de afstelling van de motor te optimaliseren. "Zoals altijd baseren we de afstelling van onze motor op de beschikbare data die we dit seizoen hebben verzameld, maar ook de data die we nog hebben van de 2019-editie van de Grand Prix van Azerbeidzjan."

Viaplay
x
RB Ontevreden Marko sluit vervanging Ricciardo niet uit: "Complex onderwerp"