Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Honda

"Honda zal in 2020 risico's moeten nemen als Red Bull wereldkampioen wil worden"

Honda heeft in 2019 goede stappen voorwaarts gemaakt, maar is volgens de gebroeders Coronel en Formule 1-journalist Ruud Dimmers nog niet helemaal op het niveau van de concurrentie. Er zullen in 2020 risico's moeten worden genomen door de Japanners als Red Bull wereldkampioen wil worden.

Tanabe Honda
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool / Getty Images

In 2019, door Red Bull en Honda vaak weggezet als 'overgangsjaar', gebruikte de Japanse motorleverancier meer motoronderdelen dan toegestaan, waardoor zowel de Red Bull- als de Toro Rosso-coureurs meer dan eens tegen gridstraffen aanliepen. Volgens de gebroeders Coronel heeft dat echter wel het gewenste positieve effect gehad op de ontwikkeling.

Als in de RacingNews365-podcast namelijk de vraag wordt gesteld of Honda het gat naar de concurrentie het afgelopen jaar helemaal heeft gedicht, durft niemand dat hardop te zeggen. Wel zijn de gebroeders Coronel en Formule 1-journalist Ruud Dimmers het erover eens dat de Japanners in 2019 grote stappen vooruit hebben gezet.

"Laten we vooropstellen dat Honda in ieder geval dichterbij is gekomen op de concurrentie", trapt Tim Coronel af. "Ze hebben laten zien dat ze alles op alles zetten om ervoor te zorgen dat zowel Red Bull als Max Verstappen het juiste materiaal heeft. Maar, Mercedes en Ferrari hebben op dit ogenblik in mijn optiek nog wel een snellere motor."

			© Getty Images/Red Bull Contentpool
	© Getty Images/Red Bull Contentpool

In die woorden kan Dimmers zich wel vinden: "Het klopt dat Honda in 2019 een hele mooie sprong vooruit heeft gemaakt, al was de Ferrari-motor toch echt de krachtigste. Of dat volgend jaar nog steeds het geval is, is nog maar de vraag, maar dit jaar was hun motor heel goed."

Ook de Renault-krachtbron viel hem enigszins positief op: "McLaren heeft dit jaar met Renault als motorleverancier een reuzenstap gemaakt. Ze hebben natuurlijk ook een betere auto dan voorheen, maar de Franse krachtbron was zeker niet slecht", erkent Dimmers.

Tot slot voert Tom Coronel het woord, wiens hoop in 2020 is gevestigd op de Japanners. Volgens hem proeft Honda dat er kansen liggen: "De motor is momenteel al sterk, en die zal alleen nog maar beter worden", gokt hij, om daar vervolgens aan toe te voegen dat het wel van een belangrijke factor afhangt: of Honda risico's durft te nemen.

"Honda zal in 2020 iets meer risico moeten nemen, anders vrees ik dat het wereldkampioenschap weer naar een ander team gaat. Ze proeven nu dat er een kansje ligt en er wordt in Japan momenteel keihard gewerkt. Ik geloof daarom dat Honda dit jaar minstens hetzelfde aan vermogen zal hebben dan de andere motorleveranciers", aldus Tom Coronel.

3 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Uitslag Tweede vrije training Formule 1 GP Spanje