Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hoop voor Verstappen? "Newey nu fulltime betrokken bij Red Bull"

Het team van Red Bull Racing staat dit seizoen nog niet waar het gehoopt had te staan. Concurrent Mercedes is nog altijd een klasse apart in de Formule 1 en Max Verstappen weet dat derde plaatsen normaliter het maximale zijn. Om de achterstand in te lopen is alles en iedereen nodig binnen Red Bull, waarbij het goed nieuws is dat topontwerper Adrian Newey zich volledig focust op de renstal.

Adrian Newey is een van de succesvolste F1-ontwerpers aller tijden. De Brit behaalde talloze wereldtitels met McLaren, Williams en Red Bull. Bij het laatstgenoemde team vervult hij nog altijd een zeer cruciale rol binnen het ontwerpteam, maar de afgelopen jaren lag de focus van Newey niet volledig bij de F1-renstal. Newey hield zich bezig met diverse nevenprojecten, waaronder de Aston Martin Valkyrie. Dat is nu verleden tijd, vertelt teambaas Christian Horner in een exclusief interview aan RacingNews365. "Adrian is de laatste drie of vier jaar erg betrokken geweest bij het Valkyrie-project. Dat was in een periode waarin hij ook niet zo van de F1 genoot, omdat we niet competitief waren door de power unit die we destijds hadden." "Nu ziet Adrian dat we in een veel betere uitgangspositie verkeren. Ik denk dat hij nog volop geniet van wat hij doet. Hij is gemotiveerd en het houdt hem jong. Hij heeft nog altijd een enorm werktempo, wat de jonge kerels binnen het team scherp houdt", licht Horner toe. Binnen Red Bull speelt Newey een belangrijke rol, maar het team investeerde de voorbije jaren in flink in de uitbreiding van het engineeringsteam. Paul Monaghan is chief engineer, Dan Fallows hoofd aerodynamica, Ben Waterhouse head of performance engineering en in 2018 werd Pierre Wache aangesteld als technisch directeur van het team. "Het draait nooit om één persoon binnen een team. Adrian verricht geweldig werk in zijn functie, waarbij hij ook de mentor is van het technische team is en leiding aan hen geeft. Maar we hebben een breed en sterk team, het draait niet om een persoon of een positie." "Omdat Adrian de afgelopen jaren een stap terug heeft gezet vanwege het Valkyrie-project hebben we het technische team verder versterkt, met onder meer Pierre Wache. Het team heeft ook in deze periode races gewonnen. Natuurlijk zal Red Bull altijd sterker zijn met Adrian in het team, die zich volledig richt op de Formule 1." Recent was er vanuit diverse hoeken kritiek op de ontwerpstijl van Newey, die de Red Bull uitrust met veel rake. Hierdoor staat de achterkant van de auto hoog op zijn wielen, een concept waarbij gepoogd wordt om zoveel mogelijk downforce te genereren via de onderzijde van de auto. Het team houdt ook in 2021 vast aan dit concept, maar door de fikse reglementswijzigingen voor 2022 onderzoekt Red Bull alle aerodynamische mogelijkheden. Red Bull droop na de Grand Prix van Italië met de staart tussen de benen af. Komt daar nu het besef van wat Max Verstappen allang riep? Namelijk dat de wereldtitel toch echt buiten handbereik is? Tom Coronel weet het in de nieuwste podcast van RacingNews365, die hieronder te beluisteren is, helemaal zeker.

Viaplay
x
Silly Season Red Bull in gesprek met Sainz over F1-contract