Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Horner: "Een zéér gevaarlijke situatie voor de Formule 1"

De coronacrisis leek dramatische gevolgen te gaan hebben voor de Formule 1. Meerdere teams zouden op omvallen staan, maar anno nu rijden alle teams nog in de rondte en werkt het circus zowaar een waardige kalender af. Toch zijn er nog altijd grote zorgen over de toekomst van de Formule 1.

Die zorgen kwamen aan het licht toen twee weken geleden geleden Honda aankondigde de Formule 1 te verlaten. Hoe duurzaam de sport op termijn ook wil worden, Honda besloot haar eigen, nóg duurzamere projecten voorrang te verlenen en de Formule 1 paste niet meer in dat plaatje. Niet meer vanaf 2022, althans. Dat de ingewikkelde motoren van nu, met al hun hybridesystemen bovendien zeer duur zijn, zal ook niet hebben geholpen. En dus zitten Red Bull en AlphaTauri nu zonder motor voor 2022 en de jaren erna en de Formule 1 gaat terug van vier naar drie motorleveranciers. "Een hele, hele gevaarlijke situatie", zo oordeelt Red Bull-teambaas Christian Horner in gesprek met Ziggo Sport . "We hebben nu nog maar drie motorleveranciers en die kunnen allemaal op enig moment besluiten hetzelfde te doen als Honda. Het is echt een dilemma voor de Formule 1." Red Bull zal er alles aan willen doen om de Honda-motoren aan boord te houden voor 2022 en de jaren erna. Door het eigendomsrecht over te kopen, kan Red Bull de krachtbronnen in eigen huis in elkaar zetten en onderhouden. Daarvoor is men wel afhankelijk van de goodwill van de FIA en de overige F1-teams die akkoord moeten gaan met een zogeheten engine-freeze . Als alle motorfabrikanten de ontwikkeling eind 2021 stopzetten, kan iedereen op een soortgelijk niveau verder strijden in 2022. Ferrari lijkt op dit moment echter fel tegen dat plan te zijn, wat niet heel verwonderlijk is. Dat team geeft aan dat het bouwen van een goede motor ook het verschil moeten kunnen maken, maar vergeet ook niet dat de huidige motor van Ferrari heel veel ontwikkeling behoeft om op enig moment weer competitief te worden. Renault en Mercedes lijken meer open te staan voor een engine-freeze, maar unanimiteit in deze vereist. Vandaar dat een vertrek van Red Bull uit de sport niet wordt uitgesloten . Met recht dus een 'zeer gevaarlijke situatie'. Welke gevolgen heeft het drama van Albon voor zijn Red Bull-toekomst? Dit en meer bespreken F1-journalist Ruud Dimmers, autocoureur Tom Coronel en host Thomas van Groningen in de nieuwe F1-podcast van RacingNews365.

Viaplay
x
Max Verstappen vindt vertrek Newey niet onoverkomelijk voor Red Bull