Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul
  • 1 BOT LAP 71
  • 2 LEC + 2.700
  • 3 NOR + 5.491
aut
vr 10 jul - zo 12 jul
  • 1 HAM LAP 71
  • 2 BOT + 13.719
  • 3 VER + 33.698
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VER + 8.702
  • 3 BOT + 9.452
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 VER + 5.856
  • 3 LEC + 18.474
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug
  • 1 VER LAP 52
  • 2 HAM + 11.326
  • 3 BOT + 19.231
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 24.177
  • 3 BOT + 44.752
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
  • 1 HAM LAP 44
  • 2 BOT + 8.448
  • 3 VER + 15.455
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
  • 1 GAS LAP 53
  • 2 SAI + 0.415
  • 3 STR + 3.358
bel
ita
vr 11 sep - zo 13 sep
  • 1 HAM LAP 59
  • 2 BOT + 4.880
  • 3 ALB + 8.064
ita
rus
vr 25 sep - zo 27 sep
  • 1 BOT LAP 53
  • 2 VER + 7.729
  • 3 HAM + 22.729
ita
deu
vr 09 okt - zo 11 okt
  • 1 HAM LAP 60
  • 2 VER + 4.470
  • 3 RIC + 14.613
rus
por
vr 23 okt - zo 25 okt
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 BOT + 25.592
  • 3 VER + 34.508
deu
ita
za 31 okt - zo 01 nov

F1-stand

  • 1 HAM 256
  • 2 BOT 179
  • 3 VER 162
VT1 za 31 okt 10:00 11:30
Quali za 31 okt 14:00 15:00
Race zo 01 nov 13:10 15:10
por
tur
vr 13 nov - zo 15 nov
Quali za 14 nov 13:00 14:00
Race zo 15 nov 11:10 13:10
ita
bhr
vr 27 nov - zo 29 nov
Quali za 28 nov 16:00 17:00
Race zo 29 nov 16:10 18:10
tur
bhr
vr 04 dec - zo 06 dec
Quali za 05 dec 19:00 20:00
Race zo 06 dec 18:10 20:10
bhr
are
vr 11 dec - zo 13 dec
Quali za 12 dec 14:00 15:00
Race zo 13 dec 14:10 16:10
bhr
Start GP Emilia-Romagna
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Christian Horner

Horner: "Een zéér gevaarlijke situatie voor de Formule 1"

De coronacrisis leek dramatische gevolgen te gaan hebben voor de Formule 1. Meerdere teams zouden op omvallen staan, maar anno nu rijden alle teams nog in de rondte en werkt het circus zowaar een waardige kalender af. Toch zijn er nog altijd grote zorgen over de toekomst van de Formule 1.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Die zorgen kwamen aan het licht toen twee weken geleden geleden Honda aankondigde de Formule 1 te verlaten. Hoe duurzaam de sport op termijn ook wil worden, Honda besloot haar eigen, nóg duurzamere projecten voorrang te verlenen en de Formule 1 paste niet meer in dat plaatje. Niet meer vanaf 2022, althans. Dat de ingewikkelde motoren van nu, met al hun hybridesystemen bovendien zeer duur zijn, zal ook niet hebben geholpen.

En dus zitten Red Bull en AlphaTauri nu zonder motor voor 2022 en de jaren erna en de Formule 1 gaat terug van vier naar drie motorleveranciers. "Een hele, hele gevaarlijke situatie", zo oordeelt Red Bull-teambaas Christian Horner in gesprek met Ziggo Sport. "We hebben nu nog maar drie motorleveranciers en die kunnen allemaal op enig moment besluiten hetzelfde te doen als Honda. Het is echt een dilemma voor de Formule 1."

Red Bull zal er alles aan willen doen om de Honda-motoren aan boord te houden voor 2022 en de jaren erna. Door het eigendomsrecht over te kopen, kan Red Bull de krachtbronnen in eigen huis in elkaar zetten en onderhouden. Daarvoor is men wel afhankelijk van de goodwill van de FIA en de overige F1-teams die akkoord moeten gaan met een zogeheten engine-freeze. Als alle motorfabrikanten de ontwikkeling eind 2021 stopzetten, kan iedereen op een soortgelijk niveau verder strijden in 2022.

Ferrari lijkt op dit moment echter fel tegen dat plan te zijn, wat niet heel verwonderlijk is. Dat team geeft aan dat het bouwen van een goede motor ook het verschil moeten kunnen maken, maar vergeet ook niet dat de huidige motor van Ferrari heel veel ontwikkeling behoeft om op enig moment weer competitief te worden. Renault en Mercedes lijken meer open te staan voor een engine-freeze, maar unanimiteit in deze vereist. Vandaar dat een vertrek van Red Bull uit de sport niet wordt uitgesloten. Met recht dus een 'zeer gevaarlijke situatie'.

Welke gevolgen heeft het drama van Albon voor zijn Red Bull-toekomst? Dit en meer bespreken F1-journalist Ruud Dimmers, autocoureur Tom Coronel en host Thomas van Groningen in de nieuwe F1-podcast van RacingNews365.

15 reacties