Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Horner exclusief: Red Bull tast in het duister over impact van de nieuwe F1-regels

Onlangs heeft de FIA de nieuwe regels tegen porpoising gepresenteerd. De rijhoogte van de Formule 1-bolides zal in 2023 15 millimeter omhoog gaan om het gestuiter te voorkomen. In een exclusief interview met Christian Horner legt de Red Bull-teambaas uit dat de het een significante verandering aan de auto is.

Vanaf het volgende Formule 1-seizoen in 2023 zal de minimale rijhoogte van de auto's 15 millimeter hoger liggen. Dit openbaarde de FIA tijdens de zomerstop van 2022 na een meeting van de World Motor Sport Council. De reden? Het tegengaan van porpoising. Met een hogere minimale rijhoogte treedt het probleem minder snel op. De teams die meer last hebben van het gestuiter, zoals Mercedes, zullen hier mogelijk iets van profiteren. Teams die het beter voor elkaar hadden wat betreft het gestuiter zijn er natuurlijk minder blij mee. Ook bij Red Bull zaten ze niet te wachten op de veranderde regels. Wel is teambaas Christian Horner blij dat de rijhoogte niet met 25 millimeter is verhoogd, zoals eerder werd geopperd. "Het is een compromis en het is iets waar wij ons volgend jaar nu op moeten gaan aanpassen", zegt Horner in een exclusief interview met RacingNews365 . Bij Red Bull wilden ze natuurlijk geen verandering van de regels. "We hebben onze feedback gegeven..." Over de consequenties durft Horner nog niet te veel te zeggen. "Hopelijk valt het mee, maar het is een relatief grote aerodynamische verandering. We gaan nog zien wat hier de consequenties van zijn en wat hier de voordelen van zullen zijn."

Horner vindt dat het slechter had gekund

Voor 2023 is er wel werk aan de winkel met de nieuwe reglementen. De aerodynamische afdeling tast nog in het duister over de gevolgen van een hoger gelegen RB18. Horner hoopt het voordeel op de minder snelle auto's te behouden. "We moeten er hoe dan ook gewoon mee dealen en een oplossing vinden." "We moeten oplossingen gaan vinden en het er maar mee doen. Het is een nieuwe uitdaging en we kunnen het niet zomaar laten gebeuren. Het is gelukkig niet zo slecht als (een verhoging van) 25 millimeter, zoals oorspronkelijk het idee was. Nu is het 15 millimeter, wat in ieder geval een compromis is", aldus Horner.

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"