Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Christian Horner

Horner legt uit waarom Red Bull opmerkelijk genoeg achterloopt op Ferrari

Er is geen enkele garantie dat Red Bull en Max Verstappen in 2026, met ingang van de nieuwe motorreglementen, nog net zo dominant gaan zijn als nu.

Verstappen Horner China
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Na zijn eerste wereldtitel in 2021 wist Max Verstappen zijn dominantie vast te houden tot op dit moment. Drie wereldtitels en twee constructeurtitels verder is het team van Red Bull ook sterk aan het 2024-seizoen begonnen. De Nederlander won sinds zijn wereldkampioenschap in 2021 maar liefst 38 Grands Prix, terwijl hij tot en met de Grand Prix van Abu Dhabi in 2021 'slechts' 20 races op zijn naam had gezet.

Sinds de nieuwe reglementen oogt het team uit Milton Keynes sterker dan ooit. De sprintrace in China werd gewonnen door Verstappen die de race startte vanaf P4 en sloeg een gat van 13 seconden. De race op zondag mocht de Nederlander vanaf de eerste plek aanvangen en wederom reed Verstappen 13 seconden los van de rest van het veld.

Dit gat is niet het gevolg van de nieuwe upgrades in Japan, als we teambaas Christian Horner mogen geloven. "Het ligt waarschijnlijk aan het circuit", bekent Horner tegenover de media, onder wie RacingNews365. "Misschien dat het de volgende race wel weer verandert. We hebben bijvoorbeeld nog niet in warme weersomstandigheden geracet", legt de Brit uit.

"Er zijn dus nog pijnlijk veel variabelen. Maar als we kijken naar de circuits die we gehad hebben, dan levert de RB20, net als de coureurs. Vooral Max levert uitstekend werk."

Gewaagd en gedurfd

Maar al dit succes betekent nog niet dat Red Bull in 2026, met ingang van de nieuwe reglementen, net zo dominant gaat zijn. "We hebben nog geen regels omtrent het chassis. Maar als ik geld zou moeten inzetten op wie het voor elkaar krijgt, dan denk ik dat we een goede kans maken. Daarnaast hebben we ook een nieuw motorproject. We hebben exceptionele mensen, een indrukwekkende fabriek en ik wil jullie allemaal uitnodigen om te komen kijken, misschien rondom de race op Silverstone."

"Het is erg gewaagd en gedurfd wat we gedaan hebben. En het toont aan dat we ballen hebben. Red Bull had niet 117 races gewonnen als we geen gewaagde beslissingen hadden genomen. We hebben er vertrouwen in dat het zijn vruchten gaat afwerpen."

Dus hoe schat de teambaas zijn kansen voor 2026 in? "We zitten in een stijgende lijn, maar we hebben een nadeel van 70 jaar ten opzichte van Ferrari. Maar we hebben een goede groep mensen en we passen dezelfde filosofie toe op de motor zoals we dat op het chassis hebben gedaan. De motor is alleen een andere uitdaging."

"Er zijn dus geen garanties en er is geen kennis over waar de rest staat met deze nieuwe reglementen. Het is een schone lei voor iedereen en we hebben geen bestaande motorkennis om van te profiteren." Dat is op het gebied van de budgetcap een nadeel, volgens Horner: "Maar aan de andere kant kunnen we niet afgeleid raken vanwege de huidige motor en hoeven we geen betrouwbaarheidsproblemen op te lossen. We zullen het dus pas echt zien in 2026."

Ook interessant:

De Grand Prix van China ligt achter ons en daarin gebeurde genoeg. Max Verstappen leek er op de vrijdag nog niet heel goed bij te zitten, maar hij pakte overtuigend de zege in de sprintrace en de Grand Prix.

Praat mee!

Viaplay
x
Verstappen Italiaanse media loven 'magische' Verstappen: "Menselijke factor maakt het verschil"