Strategisch was de Formule 1 Grand Prix van Nederland een ontzettend lastige race. Met regen, droog weer, rode vlaggen en nog meer regen draaiden de mannen en vrouwen aan de pitmuur overuren om te zorgen voor een perfecte strategie. Daarbij kwam een call voor Max Verstappen, die eerder werd binnengehaald door Red Bull dan raceleider Sergio Perez, die pas een ronde later aan de beurt was. Hierdoor kon Verstappen weer aan de leiding rijden, wat uiteindelijk meehielp aan zijn negende zege op rij. Teambaas Christian Horner legt uit waarom Red Bull geen andere keuze had. "Toen we zagen dat Alex Albon op de slicks steeds sneller werd, wilden we Checo eerst een pitstop geven. In dat geval konden beide coureurs echter een undercut krijgen van de concurrent. We zouden dan netto van één-twee naar één-vier gaan", legt hij uit aan onder andere RacingNews365 . "Daarom hebben we Max eerst de pitstop gegeven, met de kans dat hij een undercut kon uitvoeren op Checo, maar dan eindigen we als team nog steeds als eerste en tweede. Dat was een no brainer , dus dat deden we. Daarna kon Max zijn leiding in de race uitbreiden voordat het weer begon te regenen."
Drama voor Perez
De pitstop voor Max was volgens Horner dus volledig normaal, maar later in de race ging het van kwaad tot erger voor Perez. Toen het weer begon te regenen, moesten de inters weer onder de bolides bevestigd worden. "Checo's call voor een stop kwam heel, heel erg laat. Volgens mij was hij al in de pitstraat toen de call werd gemaakt", zo legt Horner uit. "Onze crew stond daardoor nog niet klaar voor hem. De volgende ronde knalde hij van de baan af, waardoor Fernando (Alonso, red.) er ook nog voorbij kwam. Ondertussen overschreed hij de snelheidslimiet in de pitstraat en raakte hij de muur." "We mogen van geluk spreken dat we de rode vlag hadden om de auto te repareren. Helaas kreeg hij daarna nog een tijdstraf van vijf seconden, want anders had hij op het podium gestaan", aldus de teambaas van het Oostenrijkse Formule 1-team.
Meest gelezen