Nu er vanaf volgend jaar een engine freeze ingaat die tot 2025 standhoudt, is Red Bull druk bezig Red Bull Powertrains uit de grond te stampen in Milton Keynes. Onder die naam zullen ze zelf motoren gaan bouwen, net zoals Ferrari, Mercedes en Alpine/Renault doen. "Sommige mensen verklaren ons voor gek", zegt Red Bull-teambaas Christian Horner daarover in gesprek met Auto, Motor und Sport . "Maar dit project is op meerdere vlakken volkomen logisch. We mogen Honda's technische kennis als basis nemen. De engine freeze geeft ons de kans om in een periode van stabiliteit de infrastructuur op te zetten, waarmee we uiteindelijk onze eigen motoren kunnen bouwen. Red Bull kan de eerste privé-motorfabrikant worden sinds Cosworth." In de laatste jaren was Red Bull altijd afhankelijk van een externe motorleverancier. In de laatste jaren was dat Honda, in de jaren daarvoor was dat natuurlijk Renault. Met laatstgenoemde partij was men van 2010 tot en met 2013 uiterst succesvol. Volgens Horner echter ziet men het niet meer zitten om opnieuw met een externe leverancier in zee te gaan. "Zodoende houden we onze toekomst volledig in eigen handen, op een manier die ons langszij Mercedes en Ferrari brengt. Ook zij hebben alles onder één dak en dat soort directe samenwerkingen heeft gewoon voordelen", vervolgt Horner, die met Honda vast kon proeven aan het zijn van een fabrieksteam. Immers, Honda werkte enkel en alleen voor de Red Bull-familie. Horner vergelijkt het met vliegen: "Het is een beetje alsof je standaard business class bent gaan vliegen in plaats van economy class. Om te voorkomen dat je vervolgens terug gaat naar vliegen in de economy class, kun je beter zelf een vliegtuig aanschaffen.
Meest gelezen