Dit jaar wordt de ontwikkeling van de Formule 1-motoren voor meerdere jaren bevroren. Dat moment is echter nog niet ingegaan. Op dit moment kan er nog geschaafd worden aan de krachtbronnen en dus is ook Honda nog hard aan het werk. Dat geeft Red Bull-teambaas Christian Horner te kennen als het in een exclusief interview met RacingNews365 gaat over wat in feite de ultieme zwanenzang moet worden van Honda in de Formule 1. Eerdere geluiden over de Honda-motor, bijvoorbeeld dat die ten opzichte van vorig jaar nauwelijks doorontwikkeld zou zijn en enkel aangepast op de introductie van E10 brandstof, verwijst Horner naar het rijk der fabelen. "Het gaat om een compleet nieuwe motor", bevestigt de Brit over de motor die as we speak nog in ontwikkeling is: "We hebben nog een maand de tijd om een laatste upgrade in te voeren. De Honda-mensen werken daarom zo hard als ze kunnen, want als je eenmaal achter dat gordijn der homologatie terechtkomt... (kun je bijna niks meer, red.)." Tekst gaat verder onder foto.
Laatste upgrade? Niet helemaal!
"Maar nu is er nog genoeg werk gaande", vervolgt de teambaas van Max Verstappen en Sergio Perez, om vervolgens aan te geven dat daarna mogelijk nóg een upgrade volgt in het kader van een uitzonderingsregel: "De ERS mag tot uiterlijk september nieuw geïntroduceerd worden. Dus dat zullen we zeker niet nalaten als we op dat vlak ook nog iets weten te vinden." Zoals het zich op deze manier laat voorkomen is er nauwelijks iets veranderd in de relatie en werkwijzen van Red Bull en Honda als partners. Er is echter één groot verschil. "We betalen nu voor de technologie die gepaard gaat met bijvoorbeeld zo'n ERS-upgrade. Maar we zijn Honda dankbaar dat ze ons in deze tijd, waarin Red Bull transformeert tot een zelfstandig motorfabrikant, deze handreiking doen."
Meest gelezen