Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Horner reageert op vermeende illegale Ferrari-test en stelt eis aan FIA

Ferrari werd ervan beschuldigd een recente Pirelli-test te hebben gebruikt om de eigen auto beter te maken. De FIA echter heeft verklaard dat Ferrari niks verkeerd heeft gedaan. Red Bull-teambaas Christian Horner mengt zich in de discussie en stelt een eis aan de FIA.

Red Bull-teambaas Christian Horner heeft benadrukt dat de FIA er streng op moet toezien dat Formule 1-teams de Pirelli-tests niet gebruiken voor eigen gewin en het testen van nieuwe onderdelen. Dit naar aanleiding van de controverse rond een vermeende illegale test van Ferrari. Ferrari testte na de Grand Prix van Emilia-Romagna de Pirelli-banden en daarbij werd met meerdere configuraties van de vloer gereden. Dat terwijl de regels voorschrijven dat nieuwe onderdelen niet getest mogen worden en dat alle onderdelen al eerder gebruikt moeten zijn tijdens een Grand Prix-weekend. Volgens onze eigen technisch analist Paolo Filisetti reed Ferrari echter met de vaste vloer, als ook met een vloer die al eenmalig was uitgeprobeerd door Ferrari tijdens één van de trainingssessies in Australië. Met die uitleg zouden er dus geen regels zijn verbroken en dus gaf de FIA eerder dit weekend aan tevreden te zijn met de uitleg van Ferrari.

Horner reageert

Gevraagd naar hoe hij naar de kwestie kijkt, reageert Red Bull-teambaas Christian Horner ten overstaan van onder andere RacingNews365 streng: "Uiteindelijk is het aan de FIA om dit in de gaten te houden. Voor zover ik weet moet je met een vaste configuratie rijden en mag je een onderdeel alleen verwisselen voor een oudere specificatie." "In het geval van Ferrari ontstond er wat ophef over het feit dat de vloer 's ochtends wezenlijk anders was dan in de middag en het er dus op leek dat het om nieuwe onderdelen ging", vervolgt de Brit, zonder in te gaan op het uitspraak van de FIA. "Het is aan de FA om hierop toe te zien en waar nodig actie te ondernemen." "Wat we koste wat kost moeten voorkomen, juist nu de auto's van nu nog zo nieuw zijn, is dat zo vroeg in de ontwikkelingsfase ervan dit soort tests gebruikt worden als aerodynamische- of performancetests. Dat is niet waar deze tests voor bedoeld zijn."

Viaplay
x
Trucje Verstappen verklaart opzienbarend Red Bull-trucje