Het is in gesprek met Autosport dat Red Bull-teambaas Christian Horner zich lovend uitlaat over Honda en de verbeteringen die men doorvoerde voor dit seizoen. Hij loofde het naar voren halen van de motor die eigenlijk bedoeld was voor 2022 als een 'heroïsche' prestatie. Als hij meer in detail treedt gaat hij in op wat Honda in zijn ogen dit seizoen beter voor elkaar heeft dan de motortak van Mercedes. "Ik denk dat als je het hebt over de manier waarop de motor in de auto ligt en de manier waarop de motor met (opgeslagen) energie omspringt Honda goed werk heeft verricht. Hetzelfde geldt voor de verhoudingen. Ik denk dat Mercedes die verhoudingen minder goed op orde heeft." Horner kan hierbij doelen op een tweetal zaken. Als het over verhoudingen (in het Engels 'ratios') gaat, gaat het veelal over de versnellingsverhoudingen. Die moesten dit seizoen vóór de eerste race van het jaar bekend worden gemaakt en mogen gedurende het seizoen niet worden aangepast. Eenmaal verkeerd gekozen, kan daar dus niks aan worden gedaan en heb je daar het hele seizoen last van. Horner kan echter ook doelen op de verhoudingen tussen de verbrandingsmotor en de manier waarop de energie van het ERS-systeem wordt vrijgegeven. Mercedes kan door de manier waarop met het ERS-systeem inzet bijvoorbeeld sterk zijn aan het eind van de rechte stukken met wat minder tractie vanuit de bochten, terwijl Red Bull juist sterker is vanuit de bochten met iets minder topsnelheid tot gevolg. Horner kan bedoelen dat Red Bull hierin een beter compromis heeft gevonden dan Mercedes, een compromis dat op meerdere circuits loont. Het maakt dat Horner in 2021 zeer te spreken is over de eerste seizoenshelft van Red Bull. "We hebben zes races gewonnen, meer dan we in de afgelopen jaren wonnen en dat we meedoen om de wereldtitel is voor iedereen spannend. We hebben zeven lange jaren slechts een bijrol gespeeld, waarbij we soms op strategie wat races konden winnen, maar nooit een seizoen lang aan konden haken voor de titel. Nu hebben we de tools om dat wel te doen."
Meest gelezen