Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
F1 nieuws

Horner wil input van de Formule 1-fan: "Want nu is het een lachertje"

Het Formule 1-sprintweekend in de Verenigde Staten leverde een aantal problemen en controverses op en Red Bull-teambaas Christian Horner is van mening dat er iets moet gebeuren.

Horner US
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Red Bull-teambaas Christian Horner heeft zich na de diskwalificaties van Charles Leclerc en Lewis Hamilton in Austin uitgelaten over het 'lachwekkende' parc fermé-reglement tijdens de sprintweekenden. Hij is van mening dat de fans moet worden gevraagd naar de toekomst van het format.

Gedurende de sprintweekenden hebben de tien F1-teams maar één vrije training om te testen en de set-up te bepalen. Daarna gaat de auto in parc fermé en mag er niets meer aangepast worden. Het risico van een suboptimale set-up is dat het voor problemen kan zorgen in de race later.

De grootste controverse na de Grand Prix van de Verenigde Staten was dus ook de beslissing om Lewis Hamilton en Charles Leclerc te diskwalificeren voor de overmatige slijtage van de skid-blocks. Hoewel de beslissing volgens de reglementen correct was, bleef het feit dat er maar vier auto's werden gecontroleerd, waarvan 50 procent van de auto's illegaal bleek. Dit zorgde bij velen voor een wrange nasmaak.

Wat vinden de fans?

Zo ook bij Christian Horner. "Voor mij is parc fermé een beetje een lachtertje", begint hij tegenover de media, waaronder RacingNews365. "Je krijgt één sessie om je auto af te stellen en dan kunnen de engineers net zo goed naar huis gaan. Daar moet dus naar gekeken worden, want dat heeft ongetwijfeld bijgedragen aan de problemen met de rijhoogte van de teams die zich niet aan de regels hielden."

"Als de coureurs er plezier aan beleven en het de moeite waard vinden, en de teams vinden het de moeite waard, dan denk ik dat de fans dat uiteindelijk ook zullen vinden. Maar ik denk dat we echt naar de fans toe moeten gaan en ook hun feedback moeten krijgen over wat ze willen."

De introductie van de sprint in 2021 was om de fans meer race-actie te geven in plaats van drie vrije trainingen tijdens een regulier weekend. Met dit in gedachten legt Horner uit: "Ik denk dat het interessant is om aan het eind van het jaar te kijken hoe populair de sprintraces zijn geweest, want uiteindelijk draait het allemaal om de fans. De reden dat we sprintraces houden is om te proberen meer entertainment te bieden, om een aantrekkelijker evenement te creëren. En ik denk dat het nog steeds een heel nieuw concept is en dat we eerlijk tegen onszelf moeten zijn. Net zoals we altijd de auto kunnen verbeteren, denk ik dat we ook altijd het format kunnen verbeteren."

Horner pleit voor een evaluatie aan het einde van het jaar. "Ik ben van mening dat we aan het eind van het jaar, als we alle voorbeelden van deze sprintraces hebben, open en eerlijk moeten kijken en zeggen: oké, wat kunnen we beter doen? Wat kunnen we leren? En hoe kunnen we het spektakel en het evenement verbeteren? En ik denk dat er veel dingen zijn die gedaan kunnen worden om het te verbeteren."

De beroemde RN365 kalender download is er weer! Zet de F1-kalender voor 2025 met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.

Download de F1-kalender

Formule 1 GP Mexico 2023 RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
Endurance Verstappen maakt dreamteam 24 uur van Le Mans concreet: "Nog één teamgenoot vinden"