" They race me so hard ." Vrij vertaald: 'ze maken het me zo moeilijk'. Het zijn de woorden die Alexander Albon gebruikt om zijn gevecht met de AlphaTauri-coureurs te typeren. Klaarblijkelijk was Albon van mening dat het zusterteam van Red Bull zomaar aan de kant moet gaan, iets wat getuigt van weinig fighting spirit . Er zijn dan ook maar weinig mensen die Albon zijn wanhoopskreet vergeven. Robert Doornbos kan er aan tafel bij Ziggo Sport bijna een week later nog altijd geen positieve draai aan geven. Hij verplaatst zich in het team dat week in week uit geacht wordt zich vol voor de teamgenoot van Max Verstappen in te zetten. "Als die monteurs dan zo'n boordradio horen, dan moet bij hen toch de moed in de schoenen zakken. Die zullen denk 'wat is dit?' De credits die je als Albon zijnde opbouwt in Mugello (met zijn eerste F1-podium, red.) speel je meteen weer kwijt. Die zijn nu weer verdwenen. Zijn aantal credits zakt daarmee tot onder het nulpunt." Of iemand als Pierre Gasly het recht heeft om zijn plekje te verdedigen, ook ten opzichte van 'het grote Red Bull', staat wat Doornbos en mede-tafelheer Giedo van der Garde niet ter discussie: "Die hoeft in een rechtstreeks gevecht natuurlijk niets cadeau te geven, zeker niet omdat hij diegene is die door Albon werd vervangen." De suggestie dat Gasly wél aan de kant zou zijn gegaan voor Max Verstappen, veegt Doornbos resoluut van tafel: "Nee, want als Max 'm er naast zet, dan zet hij hem er ook goed naast." Het is duidelijk dat men Albon niet (langer) geschikt acht voor het tweede Red Bull-stoeltje. Sterker nog, Van der Garde stelt dat Nico Hulkenberg als mogelijk invaller direct al beter zou zijn dan de Thai: "Ik vind ook wel dat hij heel lang de kans krijgt. Gasly kreeg vorig jaar bijvoorbeeld maar twaalf races de tijd, dat was natuurlijk helemaal niks (qua aantal, red.)." Welke gevolgen heeft het drama van Albon voor zijn Red Bull-toekomst? Dit en meer bespreken F1-journalist Ruud Dimmers, autocoureur Tom Coronel en host Thomas van Groningen in de nieuwe F1-podcast van RacingNews365.
Meest gelezen