Het circuit, in 1980 ook al eenmalig organisator van de Grand Prix van Italië, staat kennelijk te trappelen om de Formule 1 terug te halen. Afgelopen voorjaar, toen de Grand Prix van China als eerste race door de corona-uitbraak sneuvelde, bood Imola ook al haar diensten aan, toen om Shanghai te vervangen. "Deze situatie is een kans voor ons. We hebben uiteraard wel toestemming van de overheid nodig", zegt circuitbaas Uberto Selvatic Estense in gesprek met Autosport . "De Formule 1-organisatie heeft races nodig om aan zijn verplichtingen aan de FIA te voldoen en een volwaardig kampioenschap te organiseren. Waarom denken ze dan niet aan Imola? Uiteraard bieden we de baan gratis aan, dan praten we daarna wel over onze kosten. Misschien kan er hulp komen vanuit de regio." De organisatie van een Grand Prix zonder publiek beschouwt Estense als een groot voordeel. "Dat maakt het alleen maar eenvoudiger. We hoeven niet naar de tribunes om te kijken, we hoeven ons niet druk te maken om het onderkomen van de VIPS en zo. Dat maakt het minder kostbaar. Bovendien willen ze nu ook al voetballen zonder publiek.” De Italiaan ziet mogelijkheden om de race kort na de GP van Italië te houden, die zondag 1 september op de kalender staat. "Misschien kunnen we een back-to-back doen met Monza, om kosten te besparen." Een race later in het jaar zou wat hem betreft ook nog een mogelijkheid kunnen zijn. "Vorig jaar hadden we zelfs in oktober en de eerste helft van november nog goed weer, dus we zijn daar niet bang voor. Ik denk dat mensen graag terug willen keren op Imola. Het is voor ons een droom, maar op dit moment zijn we nog aan het dromen." Imola werd na de laatste Grand Prix van San Marino in 2006 (winnaar Michael Schumacher) ingrijpend verbouwd en heeft weer de benodigde FIA Grade 1-status om een Formule 1-race te mogen houden.
Meest gelezen