Deze dagen wordt er secuur gekeken naar alle nieuwe Formule 1-auto's op de grid. Welk team komt met slimme nieuwe ideeën? Het antwoord op die vraag is mogelijk McLaren, dat alle andere teams mogelijk heeft afgebluft met een diffuser die bepaalde nieuwe regels lijkt te omzeilen. Want met het oog op 2021 werden de vinnen onder van de diffuser, de vinnen de de luchtkanalen vormen, verkort, met 50mm. Dit om de diffuser minder neerwaartse kracht te laten genereren om er zo zeker van te zijn dat de Pirelli-banden bestand blijven tegen de druk. McLaren lijkt hier in het bijzonder een vondst te hebben gedaan waarmee die nieuwe regels omzeild worden. McLaren hield de diffuser tijdens de presentatie angstvallig verborgen, waardoor daar juist speciale aandacht naar uitging tijdens de testdagen. Het lijkt erop dat McLaren de vloer verder naar achteren toe heeft doorgetrokken, waardoor de vloer een deel van de functie van de oude diffuser over neemt. Klaarblijkelijk staan de reglementen dat toe. Waar bij de meeste teams de vloer al voor de achteras ophoudt en overloopt in de diffuser, loopt die bij McLaren nu door tot voorbij de achteras. Aangezien het een gebied van de auto betreft waar ontzettend veel downforce gegenereerd wordt, kan McLaren hier weleens veel winst mee boeken. Met slechts drie dagen aan testen en met de Grand Prix van Bahrein die al voor de deur, hebben teams beperkt de tijd om de vondst te evalueren, laat staan te kopiëren.
1370282868732264448
McLaren MCL35M Diffuser Connecting the most inboard fence to the body of the diffuser at its leading edge has allowed the team to lower it to the reference plane, getting around the rule that reduces inboard fence heights for 2021. #TechF1 #F1 #F1Testing pic.twitter.com/0vXMBA8a9T — Racing Tech (@racingtech5) March 12, 2021
Meest gelezen