Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Johansson vreest herhaling van doemscenario voor Honda: "Dat zou wat zijn..."

Volgend jaar zien we Honda als merk niet meer in de Formule 1, dat terwijl de motoren van het Japanse merk nog wel onder een nieuwe naam ingezet zullen worden door Red Bull Racing. Dat gegeven maakt dat voormalig Formule 1-coureur Stefan Johansson vreest voor een zure en ironische herhaling van zetten.

Voormalig Ferrari- en McLaren Formule 1-coureur Stefan Johansson is nog niet heel erg onder de indruk van wat hij van Honda sinds de terugkeer in de sport in 2015 heeft gezien. Waar dat aan ligt, durft Johansson niet te zeggen, maar hij sluit een herhaling van het voor Honda uiterst zure 2009-scenario niet uit. In 2008 immers besloot Honda zich na het seizoen als constructeur terug te trekken uit de Formule 1. Het chassis voor 2009 was op dat moment al klaar en de inboedel, inclusief het chassis, werd door Ross Brawn overgenomen voor het symbolische bedrag van één pond. Maar wat bleek? Het chassis was aan het begin van 2009 met afstand het beste chassis en in de eerste races werd de basis gelegd voor de latere wereldtitel van zowel Jenson Button als van Brawn GP zelf. Onder de kap lag een Mercedes-motor, maar het chassis kwam toch echt uit de koker van Honda, dat daar echter niet mee kon pronken. Johansson vreest in zijn persoonlijk blog dat nu een soortgelijk verhaal zich kan ontvouwen: "Als ze nu aan de motor blijven werken, kan het zomaar zijn dat de geschiedenis zich herhaalt. Het zou toch wat zijn als Red Bull na die enorme investeringen van tijd en geld door Honda met de titel aan de haal gaat in het jaar waarin de Honda-naam niet meer op de auto prijkt." Echter, Johansson betwijfelt of Honda, en dan met name de hoge heren, daar echt mee zullen zitten: "Als het bestuur om de tafel gaat om het over velerlei onderwerpen te hebben, zit er meestal niemand aan tafel die ook maar een beetje verstand heeft van racen. Ze kijken dan louter naar het budget van 500 miljoen dollar per jaar en vragen zich af wat ze daar voor terug krijgen. Op dit moment is dat niet veel en dus zegt men 'okay, klaar ermee' en gaat men verder met het volgende agendapunt."

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal