Kort voor de Grand Prix van Abu Dhabi ontdekte de FIA een afwijkende brandstofhoeveelheid in de auto van Charles Leclerc. Er zat bijna vijf kilo brandstof meer in de SF90 van de Monegask dan zijn team in eerste instantie had doorgegeven aan afgevaardigden van de autosportfederatie. Ferrari zelf sprak van een rekenfout. Aan tafel bij Peptalk gingen Olav Mol en Jos Verstappen met elkaar in gesprek over de vermeende overtreding van Ferrari, waar het team na afloop van de race een boete van 50.000 euro voor ontving: "Kijk, elk Formule 1-team zoekt de rand op, net zoals verdedigers dat in het voetbal doen", zo begint Mol zijn relaas. "Als je niet gediskwalificeerd wordt, dan zit je officieel dus niet fout. Het probleem zit hem ook in de regelgeving; de FIA heeft nooit genoeg mensen om alles tot op het bot te controleren. Formule 1-motoren zijn ontzettend complex. De laatste paar races tonen aan dat hetgeen dat bij de Italiaanse motor gecorrigeerd moest worden, Ferrari in ieder geval best pijn heeft gedaan." "Het verschil zit hem in het volgende: dit stond niet in het reglementenboek, maar het kwam voort uit een zogeheten technical directive van de FIA. Het feit dat Ferrari een boete heeft gekregen van 50.000 euro voor een rekenfout, is voor mij bewijs dat de FIA heeft gezegd dat dit echt de allerlaatste keer is voor Ferrari", denkt de Ziggo-commentator. Verstappen senior is het daar niet mee eens: "Olav, je weet dat het geen rekenfout is. Zo'n rekenfout maakt Ferrari niet. Ik ga me er verder niet te veel over uitlaten, want het is een heel gevaarlijk onderwerp in de Formule 1. Ik wil daar mijn vingers niet aan branden. Volgend seizoen moeten de regels gewoon worden aangescherpt", aldus de oud-Formule 1-coureur. Luister nu naar de allernieuwste aflevering van de RacingNews365-podcast, waarin F1-journalisten Ruud Dimmers en Jan van der Burgt samen met host Jeroen van Inkel terugblikken op de Grand Prix van Abu Dhabi.
Meest gelezen