Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
F1

Kamikaze-coureur verliest F1-rijbewijs na incident met Nederlander

Het is vandaag een heuglijke dag voor de Japanse autocoureur Yuji Ide, want hij is op deze dinsdag 50 jaar geworden. Om zijn Formule 1-prestaties zullen we hem echter niet herinneren. Hij kreeg het namelijk voor elkaar om zijn superlicentie kwijt te raken...

Sommige coureurs worden in de Formule 1 beroemd door hun fabelachtige prestaties. Denk bijvoorbeeld aan Max Verstappen, Lewis Hamilton, Michael Schumacher en Ayrton Senna. Maar sommigen krijgen met de keerzijde te maken, zo ook de Japanner Yuji Ide. Hij is op deze dinsdag 21 januari 50 jaar geworden. Reden genoeg om terug te gaan naar zijn tijd in de Formule 1, die echter niet al te lang duurde en om een opmerkelijke reden tot een einde kwam.

Op 31-jarige leeftijd debuteerde Ide in de Formule 1 tijdens de Grand Prix van Bahrein van 2006. Hij was een stuk langzamer dan teamgenoot Takuma Sato bij Super Aguri en slaagde er ook niet in om te finishen. Dat lukte hem vervolgens ook niet in Maleisië. In de derde race van het jaar eindigde hij als 13e, maar viel Ide vooral op door een aantal spins. Teambaas Aguri Suzuki suggereerde vervolgens al dat zijn zitje allesbehalve zeker was, als zijn prestaties niet zouden verbeteren.

In het vierde raceweekend maakte Ide het echter nog bonter. In de openingsronde van de Grand Prix van San Marino, die werd verreden op Imola, reed de Japanner Christijan Albers van de baan af. De Nederlander belandde in de grindbak en ging een aantal keer over de kop. Albers viel als vanzelfsprekend uit, terwijl Ide later in de race door ophangingsproblemen de strijd moest staken.

Superlicentie

Hij werd berispt door de stewards en kreeg een waarschuwing. Bovendien zei de FIA dat hij meer ervaring moest opdoen, iets waar als volgt op werd gereageerd door Suzuki. "Ik had gewild dat ik Yuji meer tijd in de auto had kunnen geven voor de start van het seizoen." Super Aguri besloot Ide vervolgens aan de kant te houden voor de Grand Prix van Europa op de Nurburgring, de vijfde race van het jaar.

"We accepteren het advies van de FIA om Yuji de kilometers te laten maken die hij nodig heeft om zich te verbeteren in de Formule 1, en alleen tijdens onze testdagen. Ik zal Yuji's belangen blijven behartigen en zijn voortdurende inspanningen binnen het team blijven ondersteunen, inclusief zijn weg terug naar een racestoeltje in de Formule 1", zo zei Suzuki.

Maar het werd nog erger voor Super Aguri en Ide. "Het FIA Permit Office heeft de superlicentie van Yuji Ide ingetrokken. Hij zal dit jaar daarom niet meer deelnemen aan officiële evenementen van het FIA Formule 1-wereldkampioenschap", zo luidde een verklaring van Super Aguri. "Het is met verdriet en spijt dat het team deze beslissing accepteert, maar Aguri Suzuki en A.Company (Japan) zullen blijven zoeken naar de mogelijkheden voor Yuji om te rijden, met hopelijk een weg terug naar de Formule 1."

Maar zover kwam het niet voor Ide, die werd vervangen door Franck Montagny. Ook de Fransman haalde het einde van het jaar niet, want Sakon Yamamoto reed het jaar namelijk uit. Ide kwam uiteindelijk tot vier GP's met de P13 in Australië als beste resultaat. Ide reed later wel nog in onder meer de Formule Nippon en de Super GT.

Bekijk via deze link het incident tussen Ide en Albers!

Praat mee!

Viaplay
x
Superlicentie Kamikaze-coureur verliest F1-rijbewijs na incident met Nederlander