Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Kans op toetreding Porsche of Audi tot Formule 1 steeds groter

Er wordt achter de Formule 1-schermen momenteel hard onderhandeld over de nieuwe motoren, die over enkele jaren het daglicht zullen zien. Men lijkt op een akkoord af te stevenen, waardoor de kans op de komst van een nieuwe motorleverancier toeneemt.

In 2025 of 2026 moeten er nieuwe motoren komen in de Formule 1. Hoe die motoren er uit gaan zien, staat nog niet vast. Verschillende partijen zijn momenteel druk in gesprek over de nieuwe motoren, en ze lijken steeds dichter bij elkaar te komen. Formule 1 wil graag nieuwe motorleveranciers aantrekken en er wordt daarbij vooral gekeken naar de Volkswagen Group. Het moederbedrijf van onder meer Audi en Porsche zit ook aan de onderhandeltafel. Het lijken wederom hybride V6-motoren te worden, maar wel iets anders dan de huidige generatie. De MGU-H lijkt te gaan verdwijnen, terwijl de MGU-K belangrijker moet gaan worden. Het totale aandeel vermogen dat de motor levert moet voor de helft uit de MGU-K gaan komen, terwijl de andere helft van de verbrandingsmotor komt. Nu is het aandeel van de hybride onderdelen nog veel minder. Dat de MGU-H waarschijnlijk verdwijnt, zorgt voor opluchting bij Volkswagen. Het is namelijk een enorm lastig stukje technologie. Toen Honda terugkeerde in de sport had het lange tijd de grootste moeite om het maximale uit dit component te halen en vaak ging het ook fout. Het is bovendien ook dure technologie en omdat de concurrentie al vele jaren ervaring heeft, ziet Volkswagen het graag verdwijnen. Voor Mercedes, dat schoorvoetend in lijkt te gaan stemmen met de afschaffing van de MGU-H, is het een doorn in het oog. Vanaf het begin hadden zij dit stukje hybride technologie perfect onder de knie en mede daarom waren zij de eerste jaren van het hybride tijdperk zo oppermachtig. Omdat de helft van het vermogen nu moet komen uit de MGU-K, moet de batterij worden vergroot en verzwaard om meer meer energie vast te kunnen houden en te kunnen gebruiken. Tot slot lijkt er een budgetplafond te komen voor motorleveranciers, al is er nog geen overeenstemming gekomen over de hoogte van dat plafond. Met al deze ontwikkelingen lijkt de deur open te staan voor de Volkswagen Group om met Porsche en/of Audi in de Formule 1 te stappen als motorleverancier. RacingNews365 heeft begrepen dat Red Bull open staat voor een mogelijke samenwerking met een van de nieuwe motorleveranciers. Wanneer er een definitief akkoord komt over de nieuwe motoren is nog niet duidelijk.

Viaplay
x
Alpine Drastisch besluit rond Ocon niet uitgesloten