Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Mercedes

Keert hét Mercedes-probleem terug? "Daar moeten we aan blijven werken"

Mercedes hoopt in 2024 de aanval in te zetten op Red Bull. Maar dan helpt het niet mee als je tijdens de testdagen wordt geconfronteerd met een oud probleem...

Aan het begin van de nieuwe reglementen in 2022 zagen we een heel aantal auto's stuiterend over de verschillende circuits gaan. Maar bij geen enkel team leek dat zo erg te zijn als bij Mercedes. Coureurs Lewis Hamilton en George Russell klaagden steen en been over porpoising. Ze stapten af en toe zelfs met een pijnlijke rug uit de auto na een Grand Prix, simpelweg omdat ze zoveel last hadden van het stuiteren.

In 2023 leek Mercedes dat probleem goed onder controle te hebben, maar het team won vorig jaar geen enkele Grand Prix. Mercedes werd wel de nummer twee in het constructeurskampioenschap en Lewis Hamilton werd derde bij de coureurs, maar het ooit zo dominante team wil niets liever dan terugkeren aan de echte top in de Formule 1.

Maar tijdens de drie testdagen van afgelopen week was de Mercedes opnieuw aan het stuiteren over het Bahrain International Circuit. Voorafgaand aan de Grand Prix van Bahrein, de eerste race van het seizoen, geeft George Russell daar uitsluitsel over. "We zijn nog steeds de grenzen aan het opzoeken en daar is testen voor bedoeld. Ik zou graag willen dat je het stuiteren dit weekend veel minder ziet", zo vertelt Russell tegen onder meer RacingNews365.

De Mercedes-coureur vervolgt: "Na drie jaar denk ik dat veel teams nog steeds de strijd aangaan en de auto op een te lage en agressieve manier afstellen. Maar het is altijd een dunne lijn als het gaat om de downforce." Toch keerde porpoising vorige week weer terug bij Mercedes. "We moeten waarschijnlijk blijven werken aan het stuiteren, want we zagen het vorige week weer. Toen waren de auto heel agressief aan het pushen. Maar dit jaar hebben we te maken met een totaal ander beest, want de auto uit 2022 en 2023 waren allebei uit hetzelfde hout gesneden", zo zegt Russell. Desondanks lijkt het probleem van het stuiteren Mercedes dus parten te blijven spelen.

Praat mee!

Viaplay
x
Terugblik Hamilton overleeft eerste grote testcrash: "Steeds bij bewustzijn"