Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Knoors twijfelt aan 'Verstappen-factor' op Monza: "Auto moet het wel toelaten"

De Grand Prix van Italië op het iconische Autodromo Nazionale Monza staat voor de deur en daar zullen ongetwijfeld weer zeer hoge snelheden worden behaald. RacingNews365 blikt vooruit op de race in Monza met voormalig F1-engineer Ernest Knoors, die een verrassend podium deelt voor de thuisrace van Ferrari.

Verstappen Qualifying Zandvoort
Interview
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

De Formule 1 is weer in volle gang geschoten met de Grand Prix van Nederland en het circus verplaatst zich gelijk naar Noord-Italië. De GP van Italië staat namelijk op het programma en daarbij lijkt een team de grote favoriet te zijn: McLaren. Lando Norris won op overtuigende wijze op Zandvoort en wil die lijn ongetwijfeld doortrekken in Monza. Maar wat kan Red Bull Racing laten zien op het iconische circuit? Ernest Knoors deelt zijn verwachtingen in gesprek met RacingNews365.

De voormalig F1-engineer is in ieder geval niet van mening dat de bandenslijtage een minpunt is bij de RB20. "Ik denk niet dat Red Bull een probleem heeft met de banden die wegfikken. Ik denk dat dat nog steeds een sterk punt is van de Red Bull. Als ik de sterke punten een beetje moet opsommen, dan denk ik dat ze sterk zijn op bandenmanagement. Ze kunnen de banden wel in het window houden, vooral als het warm is. Dan kunnen ze de slijtage dus laag houden. Ik denk dat Red Bull nog steeds sterk is als er veel met de DRS moet worden gereden. Dat zijn eigenlijk twee punten die ervoor spreken, dat ze in Monza sterk zijn." 

"Maar het asfalt is nieuw. Niemand heeft informatie over hoe het asfalt van invloed gaat zijn, maar dat is gelijk voor iedereen. Het specifieke zwakke punt voor de Red Bull is hoe die auto over de kerbstones gaat. En laat dat nou net eigenlijk een van de sterkere punten van de Ferrari zijn. Die was in Monaco heel sterk en op andere circuits waar je de kerbstones echt veel moet meenemen, zoals op Imola, was de Ferrari ook een stuk sterker dan de Red Bull. En op dat punt denk ik dat Ferrari iets van een voordeel heeft ten opzichte van de Red Bull."

Knoors vervolgt: "Maar overall gezien denk ik dat het hier toch over McLaren gaat. Ik denk dat zij heel veel van hun zwakke punten hebben weggewerkt. Ze hebben met die upgrade in Zandvoort heel hard gewerkt om de efficiëntie, op het moment dat de DRS open is, om de topsnelheid dan goed te houden. Dat is volgens mij gelukt. Ze hebben een auto die eigenlijk overal werkt en die ook goed met de bandenslijtage omgaat."

Verschil maken

Toch verwacht Knoors een gevecht tussen vier teams en dus acht coureurs. "Ik denk dat het een heel spannende strijd gaat worden. En ik zou Mercedes voor Monza niet uitvlakken. Ik denk dat Mercedes heel sterk was in Montreal, een circuit dat gelijkwaardig is aan Monza. Maar niet helemaal natuurlijk, maar je hebt kerbstones en veel rechte stukken. Dat was eigenlijk een sterk circuit voor de Mercedes. Het zou mij niet verbazen als het echt een spannend gevecht tussen deze vier teams gaat worden in Monza", waarbij de voormalig F1-engineer dus doelt op McLaren, Red Bull, Mercedes en Ferrari.

In hoeverre kan de Max-factor op zo'n hogesnelheidscircuit nog een verschil maken? "Het is een beetje tweeledig. Monza heeft eigenlijk maar zes of zeven echte bochten. En je kunt als rijder met de auto heel weinig doen als je vol gas rechtdoor rijdt. Des te vaker je rechte stukken hebt en dat je vol gas gaat, des te minder je kunt toevoegen als coureur. Je kunt natuurlijk proberen door iets minder downforce op de auto te zetten, nog meer vermogen en performance op de rechte stukken te krijgen. Maar dan moet je als rijder, met minder downforce, het verschil gaan maken in de bochten."

"Dat is het punt waar Max zijn bijdrage kan leveren, maar daar ligt niet het sterke punt van de Red Bull. Dan zal je harder over de kerbstones moeten gaan. Dat was tot nu toe een zwak punt van de Red Bull. Daar kun je dan wel als rijder het verschil mee maken, maar dan moet je auto het wel toelaten. En zij hebben ook niet stil gestaan, dus ik ben heel benieuwd hoe dat gaat uitpakken."

De slotvraag is dan: wat wordt het podium tijdens de GP van Italië? "Als ik het nu zou moeten gokken, zou ik zeggen dat het Norris, Verstappen en Hamilton wordt. Ik denk dat de McLaren toch heel sterk is en dat Max het moeilijk gaat krijgen over de kerbstones. Dat zal zijn zwakke punt zijn. En om er wat spectaculairs bij te halen zeg ik Hamilton, omdat ik denk dat die auto op zich best wel een goede performance heeft, als ze alles in de juiste window krijgen. Ze zijn heel gevoelig voor de baantemperatuur en ik denk dat dat redelijk stabiel gaat zijn op Monza", zo sluit Knoors af.

Ook interessant:

Alarmfase 1 voor Verstappen en Red Bull na nieuwe nederlaag

De Grand Prix van Nederland werd niet het feestje waar de Nederlandse Formule 1-fans op hadden gehoopt. Lando Norris wist met een grote voorsprong te winnen op Max Verstappen, die steen en been klaagde over de RB20.

Bekijk je de podcast liever als video? Dat kan hier!

Scoort Feyenoord donderdag 19 september tegen Bayer Leverkusen? Dan keert Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit.

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+.

Win 50 keer jouw inzet!

Interviews RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
F1 Werking McLaren-achtervleugel onthuld