Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul
  • 1 BOT LAP 71
  • 2 LEC + 2.700
  • 3 NOR + 5.491
aut
vr 10 jul - zo 12 jul
  • 1 HAM LAP 71
  • 2 BOT + 13.719
  • 3 VER + 33.698
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VER + 8.702
  • 3 BOT + 9.452
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 VER + 5.856
  • 3 LEC + 18.474
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug

F1-stand

  • 1 HAM 88
  • 2 BOT 58
  • 3 VER 52
VT1 vr 07 aug 12:00 13:30
VT2 vr 07 aug 16:00 17:30
VT3 za 08 aug 12:00 13:00
Quali za 08 aug 15:00 16:00
Race zo 09 aug 15:10 17:10
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug
Quali za 15 aug 15:00 16:00
Race zo 16 aug 15:10 17:10
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
Quali za 29 aug 15:00 16:00
Race zo 30 aug 15:10 17:10
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
Quali za 05 sep 15:00 16:00
Race zo 06 sep 15:10 17:10
bel
ita
vr 11 sep - zo 13 sep
Quali za 12 sep 15:00 16:00
Race zo 13 sep 15:10 17:10
ita
rus
vr 25 sep - zo 27 sep
Quali za 26 sep 14:00 15:00
Race zo 27 sep 13:10 15:10
ita
deu
vr 09 okt - zo 11 okt
Quali za 10 okt 15:00 16:00
Race zo 11 okt 15:10 17:10
rus
por
vr 23 okt - zo 25 okt
Quali za 24 okt 15:00 16:00
Race zo 25 okt 15:10 17:10
deu
ita
za 31 okt - zo 01 nov
Quali za 31 okt 15:00 16:00
Race zo 01 nov 15:10 17:10
por
Start GP Groot-Brittannië (2)
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Red Bull Racing

Krijgt Verstappen nu ook een DAS-systeem op zijn Red Bull?

Het protest van Red Bull tegen het DAS-systeem van Mercedes is afgewezen. Mogelijk opent het voor het team van Max Verstappen wel de deur naar een eigen variant van het systeem.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Er was de afgelopen maanden veel te doen om het DAS-systeem van Mercedes, waarmee het tijdens de testweken in Barcelona plots vriend en vijand verraste. Nadat het team van Lewis Hamilton en Valtteri Bottas er tijdens de eerste vrije trainingen in Oostenrijk gebruik van maakten, besloot Red Bull om in protest te gaan.

Het team vond namelijk dat het systeem in strijd was met de technische regels, omdat het deel uit zou maken van de ophanging van de wagen (die volgens de regels niet mag bewegen) en omdat met het DAS-systeem de coureurs in staat zou stellen om iets te veranderen aan de aerodynamica van de bolide, iets dat volgens de technische regels ook niet zou mogen.

De stewards besloten na een lang beraad echter dat Red Bull ongelijk had. Het DAS-systeem werd legaal bevonden, met als uitleg dat het systeem deel uitmaakt van het stuursysteem en niet van de ophanging van de Mercedes W11.

Of Red Bull echt enorm teleurgesteld is met het oordeel van de stewards, dat moet nog blijken. Vrijdag hintte teambaas Christian Horner er namelijk al naar dat het team een eigen versie van het DAS-systeem in de pijplijn heeft zitten. "We willen duidelijkheid van de FIA en stellen daarom vragen", zo vertelde de Brit eerder tegenover Sky Sports.

Gevraagd of dat antwoord betekende dat Red Bull inderdaad een systeem klaar had liggen, antwoordde Horner cryptisch: "Zo kan je het inderdaad opvatten, als je dat wilt!" De vraag is echter wel of het team van Max Verstappen en Alexander Albon in zo'n korte tijd, in vier maanden, een soortgelijk systeem heeft kunnen ontwikkelen.

Mercedes heeft er namelijk meer dan een jaar over gedaan. Een overhaaste invoering van het systeem kan een risico zijn. Tegelijkertijd bestaat ook de mogelijkheid dat Red Bull al voor Mercedes het openbaarde bezig was met de ontwikkeling van een DAS-achtig systeem.

Ongetwijfeld zal Red Bull de data van Mercedes dit weekend aandachtig bestuderen, om een betere inschatting te kunnen maken van de voordelen ervan. Dat Red Bull het systeem mogelijk heeft ontwikkeld, wil namelijk nog niet zeggen dat het team het ook meteen wil installeren op de RB16.

"Het hangt er namelijk vanaf wat het systeem doet en wat het oplevert. Alles moet natuurlijk zijn plek verdienen op het bolide", zo vertelt Horner, die wel onder de indruk is. "Het is natuurlijk een slim, ingenieus systeem, maar de regels zijn erg complex. We moeten gewoon begrijpen binnen welk deel van de regels het valt."

Dat is na het oordeel van de stewards nu dus duidelijk geworden. DAS maakt onderdeel uit van het stuursysteem en niet de ophanging van de Mercedes W11 en is daarmee volledig legaal. Of dat betekent dat we Max Verstappen al zaterdagmiddag met een DAS-systeem zullen rijden, lijkt onwaarschijnlijk, maar mogelijk zien we het Red Bull in de nabije toekomst toepassen. Het team van de Nederlander staat er namelijk om bekend tijdens een seizoen snel door te kunnen ontwikkelen.

In dat geval zal Verstappen het systeem overigens alleen dit seizoen tot zijn beschikking hebben, want de FIA heeft al besloten dat DAS en vergelijkbare systemen vanaf 2021 verboden zijn in de Formule 1.

17 reacties

    RN365-podcast Albon een blok aan been Verstappen