Er was de afgelopen maanden veel te doen om het DAS-systeem van Mercedes, waarmee het tijdens de testweken in Barcelona plots vriend en vijand verraste. Nadat het team van Lewis Hamilton en Valtteri Bottas er tijdens de eerste vrije trainingen in Oostenrijk gebruik van maakten, besloot Red Bull om in protest te gaan. Het team vond namelijk dat het systeem in strijd was met de technische regels, omdat het deel uit zou maken van de ophanging van de wagen (die volgens de regels niet mag bewegen) en omdat met het DAS-systeem de coureurs in staat zou stellen om iets te veranderen aan de aerodynamica van de bolide, iets dat volgens de technische regels ook niet zou mogen. De stewards besloten na een lang beraad echter dat Red Bull ongelijk had. Het DAS-systeem werd legaal bevonden, met als uitleg dat het systeem deel uitmaakt van het stuursysteem en niet van de ophanging van de Mercedes W11. Of Red Bull echt enorm teleurgesteld is met het oordeel van de stewards, dat moet nog blijken. Vrijdag hintte teambaas Christian Horner er namelijk al naar dat het team een eigen versie van het DAS-systeem in de pijplijn heeft zitten. "We willen duidelijkheid van de FIA en stellen daarom vragen", zo vertelde de Brit eerder tegenover Sky Sports . Gevraagd of dat antwoord betekende dat Red Bull inderdaad een systeem klaar had liggen, antwoordde Horner cryptisch: "Zo kan je het inderdaad opvatten, als je dat wilt!" De vraag is echter wel of het team van Max Verstappen en Alexander Albon in zo'n korte tijd, in vier maanden, een soortgelijk systeem heeft kunnen ontwikkelen. Mercedes heeft er namelijk meer dan een jaar over gedaan. Een overhaaste invoering van het systeem kan een risico zijn. Tegelijkertijd bestaat ook de mogelijkheid dat Red Bull al voor Mercedes het openbaarde bezig was met de ontwikkeling van een DAS-achtig systeem. Ongetwijfeld zal Red Bull de data van Mercedes dit weekend aandachtig bestuderen, om een betere inschatting te kunnen maken van de voordelen ervan. Dat Red Bull het systeem mogelijk heeft ontwikkeld, wil namelijk nog niet zeggen dat het team het ook meteen wil installeren op de RB16. "Het hangt er namelijk vanaf wat het systeem doet en wat het oplevert. Alles moet natuurlijk zijn plek verdienen op het bolide", zo vertelt Horner, die wel onder de indruk is. "Het is natuurlijk een slim, ingenieus systeem, maar de regels zijn erg complex. We moeten gewoon begrijpen binnen welk deel van de regels het valt." Dat is na het oordeel van de stewards nu dus duidelijk geworden. DAS maakt onderdeel uit van het stuursysteem en niet de ophanging van de Mercedes W11 en is daarmee volledig legaal. Of dat betekent dat we Max Verstappen al zaterdagmiddag met een DAS-systeem zullen rijden, lijkt onwaarschijnlijk, maar mogelijk zien we het Red Bull in de nabije toekomst toepassen. Het team van de Nederlander staat er namelijk om bekend tijdens een seizoen snel door te kunnen ontwikkelen. In dat geval zal Verstappen het systeem overigens alleen dit seizoen tot zijn beschikking hebben, want de FIA heeft al besloten dat DAS en vergelijkbare systemen vanaf 2021 verboden zijn in de Formule 1.
Meest gelezen