Een overwinning in de Formule 1 is voor veel coureurs een droom. Honderden voormalige F1-coureurs slaagden er namelijk niet in om een Grand Prix op hun naam te schrijven, zoals net iets minder dan de helft van de huidige F1-coureurs er ook nog niet in slaagden om een GP te winnen. Waar het voor de een een droom is om een GP te winnen, is het voor andere coureurs een realistisch doel om voor de wereldtitel te gaan. Een van die coureurs was Robert Kubica, de huidige reservecoureur van Alfa Romeo. Op zijn palmares staat één GP-overwinning, maar zonder een rally crash in februari 2011 had de F1-carriere van Kubica er ongetwijfeld heel anders uitgezien. Mede doordat de Pool in dat jaar al een contract voor 2012 had getekend bij Ferrari. Door het zware ongeluk kwam Kubica echter nooit uit voor de Scuderia. In de hospitality van Alfa Romeo worden we tijdens de Grand Prix van Hongarije vriendelijk verwelkomt. "Ga alvast zitten, Robert komt er zo aan", aldus de gastvrouw van het team. "Hij zit namelijk nog in een meeting met de engineers." Ondanks dat het zaterdag is en Kubica alleen op de vrijdag tijdens de eerste vrije training in actie kwam, is hij ook tijdens het raceweekend nauw betrokken bij het proces dat het team afwerkt richting de race op zondag. Niet veel later komt de altijd goedgezinde Kubica binnen lopen en komen we na wat gesprekken over zijn andere grote passie, wielrennen al snel uit bij zijn terugkeer in de Formule 1 in 2019. De fiets maakte namelijk een belangrijk onderdeel uit van zijn comeback in de koningsklasse van de autosport. "Na mijn crash in 2011 dacht ik niet altijd dat ik nog terug zou keren in de Formule 1 en daarom was de terugkeer in de Formule 1 bij Williams het grootste succes dat ik ooit heb geboekt in mijn race carrière", blikt Kubica met RacingNews365 terug op zijn comeback in de koningsklasse van de autosport in 2019. De Pool kreeg in dat jaar de kans om bij Williams zijn officiële terugkeer te maken in de Formule 1 en dat was niet makkelijk door de onwijs trage bolide die hij bij het befaamde team in handen kreeg. "Het was jammer dat de wagen dat jaar niet goed was, aangezien fans daardoor weinig herinneringen hebben aan mijn comeback." "Zo vergeet men ook dat ik degene was die een WK-punt wist te behalen in dat jaar en dat was met die wagen geen gemakkelijke opgave. Ik ben nog altijd trots op dat behaalde punt tijdens de GP van Duitsland, het was namelijk een belangrijk moment in mijn race carrière. Een bekroning op de lange weg die ik af moest leggen om terug te komen in een F1-wagen en om überhaupt weer in het leven te staan. Een moment dat helaas maar weinig mensen weten te herinneren, maar dat is nu eenmaal hoe het werkt in de Formule 1", aldus een oprechte Kubica, met een blik van teleurstelling zijn ogen.
"Ik zou graag nog een seizoen racen in de Formule 1"
Robert Kubica
"Het is jammer dat dat zo is, maar van de andere kant besef ik dat veel andere mensen niet kunnen doen wat ik nu nog altijd doe na het zware ongeluk. Uiteindelijk ben ik er zelfs in geslaagd om terug te keren in een F1-wagen, terwijl ik vanaf nul ben moeten beginnen na mijn incident. Ik moest echt alles weer opnieuw leren, maar stap voor stap ben ik toch terug gekomen en heb ik zelfs kansen om eerder in de Formule 1 terug te keren afgewezen. Op dat moment was mijn lichaam er namelijk nog niet klaar voor en zou ik waarschijnlijk weer veel wonden hebben opengescheurd als ik op dat moment zou zijn ingestapt." Momenten die ongetwijfeld lastig zijn geweest in het herstelproces voor de Pool, aangezien iedere coureur immers graag in de Formule 1 wil racen. "Natuurlijk is het geweldig om een F1-wagen te besturen, maar je moet er wel klaar voor zijn. Zoals nu kan ik mijn werk doen voor Alfa Romeo en is het fantastisch om in die wagen te rijden. Echter, is er maar weinig tijd om te rijden aangezien er niet meer onbeperkt getest mag worden zoals vroeger het geval was. Daardoor zijn het geen gemakkelijke situaties om nu te rijden, omdat je soms maandenlang niet meer in F1-wagen rijdt en dan plots weer de kans krijgt in een vrije training. Toch gaat het me nog goed af en geniet ik er telkens van." "Tegelijkertijd is het niet makkelijk om de andere coureurs te zien racen. Vooral omdat ik soms even snel ben als andere coureurs of zelfs sneller ben dan zij. Ik zou heel graag nog een seizoen in de Formule 1 rijden, maar realistisch gezien gaat dat niet meer lukken, al heb ik in de slechtste situatie ooit laten zien dat je altijd een comeback kunt maken”, aldus Kubica die beseft dat hij altijd twee keer zo hard als andere coureurs zal moeten werken om een stoeltje te kunnen veroveren in de Formule 1. "Het jaar bij Williams was gewoon heel lastig en dat heeft ervoor gezorgd dat het moeilijk voor mij werd om mijn race carrière in de Formule 1 voort te zetten. Als ik toen een goede wagen had gehad, had ik nu ongetwijfeld nog in de F1 gereden, maar helaas werkt het zo niet in de Formule 1. Het is een kei harde wereld, zoals iedere topsport dat is, maar vanuit mijn persoonlijke ervaringen kan ik zeggen dat mijn terugkeer in de F1 mijn grootste succes ooit was gedurende mijn race carrière. Iets dat waarschijnlijk niet beaamt zal worden door de F1-fans, zij zullen zeggen dat ik onwijs slecht was in 2019", spreekt Kubica zich in het Engels duidelijk uit over hoe hij denkt dat de fans over hem denken.
"Ik had het gevoel dat ik niet degene was die dat punt moest krijgen"
"Zelf weet ik als geen ander hoe moeilijk ik het heb gehad om terug te keren in de autosport en het leven in zijn geheel. Het was een zware rit, die niemand buiten mezelf ooit echt zal begrijpen, waardoor het een eeuwige herinnering voor mezelf zal blijven. Laten we eerlijk zijn, ik stond dichterbij de dood dan dat ik in het leven stond tijdens die jaren. Ik weet hoe dat voelde en die harde momenten hebben me nog sterker gemaakt. Op hetzelfde moment heeft het er ook voor gezorgd dat je het leven een stuk meer gaat waarderen. Negatieve momenten kan ik door wat ik heb mee gemaakt, nu veel sneller opzij zetten." "In zekere zin heeft de crash dus mijn leven beter gemaakt, doordat je je veel bewuster wordt van het leven. Op hetzelfde moment is het jammer dat de F1-wereld mijn terugkeer en het WK-punt dat ik scoorde niet waardeert. Ik had het gevoel dat ik niet degene was die dat punt moest krijgen", waarmee Kubica refereert aan zijn toenmalige teamgenoot en nu Mercedes-coureur George Russell, die op dat moment indruk bij Williams maakte, maar er dat jaar niet in slaagde om WK-punten te pakken. "Dat WK-punt was voor mij heel belangrijk, omdat het een heel groot moment was na de weg die ik had afgelegd om terug te keren in de koningsklasse van de autosport. Helaas vergeten mensen dat moment snel, mede doordat er mensen gediskwalificeerd werden waardoor ik het punt pakte. Dat neemt echter niets weg van mijn prestatie. Net als zoveel andere topsporters kreeg ik niet de waardering die ik verdiende. Zelf kijk ik heel anders naar topsporters. Voor mij is bijvoorbeeld een wielrenner die laatste wordt, nog altijd een f***ing grote sportman, waar ik onwijs veel respect voor heb. Niemand ziet wat hij/zij doormaakt, maar hij/zij legt dezelfde weg af als de winnaar en zal daarom altijd het grootste respect van mij krijgen. Zoals iedere topsporter dat van mij krijgt, omdat iedere sporter zijn eigen verhaal heeft." "Ik weet hoe het is om een topsporter te zijn en het is jammer dat mensen alleen naar de resultaten kijken. Je moet als topsporter niet alleen naar je eigen resultaten kijken, je moet het brede plaatje blijven zien. Je hebt wat geluk nodig, zeker in de Formule 1 want alleen met talent kom je er niet. Het is jammer dat mensen op de paddock dat niet altijd zien, maar ik begrijp het wel. De F1-wereld gaat zo onwijs snel, dat mensen in de Formule 1 door het vele werk wat ze moeten doen, het contact met de realiteit verliezen. Pas wanneer je je F1-carriere beëindigt, zul je zien hoeveel de sport je heeft gegeven, maar tegelijkertijd ook hoeveel het van je heeft gevraagd en dat is heel veel kan ik je vertellen", besluit de altijd vriendelijke en tegelijkertijd uitgesproken Kubica zijn verhaal over zijn bijzondere terugkeer.
Meest gelezen