Vorige week werd duidelijk dat Red Bull niet met een twee jaar oude auto zal gaan testen. Dat viel te verklaren door het feit dat de auto van 2018 werd aangedreven door een Renault-motor, terwijl men sinds 2019 samenwerkt met Honda. Dat Renault geen motor wil leveren aan Red Bull valt, zeker na openlijke kritiek aan het adres van de Fransen, te begrijpen. McLaren, zo werd niet veel later bekend, zou om soortgelijke redenen ook een dergelijke test moeten laten schieten. Immers, McLaren werkte tot enkele jaren geleden nog samen met Honda en dat zou er eveneens niet happig op zijn om nog even een motor naar Woking te sturen, zo werd er her en der aangenomen. Maar die vlieger gaat in het geval van McLaren niet op. Dat team maakte in 2018 immers al de stap naar Renault-motoren, een samenwerking die tot op de dag van vandaag standhoudt. Dat McLaren niet test, kan dus alleen maar betekenen dat Renault geen motor wil leveren aan zijn huidige klantenteam, wat opmerkelijk genoemd mag worden. Er zou sprake zijn van een clausule in het contract waarin staat dat het leveren van motoren geen betrekking heeft op overjarige bolides, maar in tijden van de coronacrisis had Renault zich ook barmhartig kunnen tonen. Mogelijk is er sprake van gekwetste ego's door het feit dat McLaren in 2020 de Renault-motor verruilt voor Mercedes-krachtbronnen, een theorie die Motorsportweek onderschrijft. Als dat inderdaad tekenend is voor de onderlinge verhoudingen tussen McLaren en Renault op dit moment, wacht McLaren mogelijk nog een lang seizoen. Reglementair is Renault weliswaar verplicht om McLaren van dezelfde specificatie motoren te voorzien als het fabrieksteam, maar als Renault net iets minder hard holt om van een upgrade direct vier nieuwe exemplaren te introduceren, valt daar weinig van te zeggen.
Meest gelezen