Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Lambiase is zeer uitgesproken over 2021-seizoen Verstappen

Gianpiero Lambiase heeft als race-engineer heel wat meegemaakt met Max Verstappen en de relatie tussen de twee is dan ook heel sterk. Hij spreekt zich uit over waar hij met de Nederlander aan heeft gewerkt en heeft ook een duidelijke mening over het zeer turbulente Formule 1-seizoen 2021.

Verstappen Lambiase 2021
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © FIA Pool Image for Editorial Use

Max Verstappen mag zich inmiddels drievoudig wereldkampioen noemen, maar het begon allemaal met zijn debuut tijdens de Grand Prix van Australië in 2015 voor Toro Rosso. Hij maakte gelijk indruk in zijn debuutseizoen en behaalde twee keer een vierde plek. Na vier races in 2016 besloot Red Bull om Verstappen in de Red Bull te zetten ten koste van Daniil Kvyat.

Vanaf zijn eerste race bij Red Bull, waar hij gelijk in Barcelona zegevierde, heeft hij met Gianpiero Lambiase te maken als race-engineer. De Brit blikt terug op die tijd in gesprek met de BBC. "Ik had al ervaring door met verschillende andere coureurs samen te werken voor Max en dat was een van de grootste voordelen om met hem aan de slag te gaan. Ik denk dat als ik een nieuweling was geweest als race-engineer, ik zou niet zeggen dat hij me levend zou hebben opgegeten, maar ik weet niet zeker of hij zoveel respect zou hebben gehad voor een junior engineer."

Na zijn eerste overwinning moest Verstappen een tijdje wachten totdat hij nieuwe zeges bij kon schrijven. Red Bull moest in de achtervolging op het dominante team in die tijd, Mercedes. "Max leerde een aantal harde lessen in de jaren voor 2021", zo zegt Lambiase. "We concentreerden ons echt op zijn racecraft, om ervoor te zorgen dat we punten pakten als we de race niet konden winnen."

'Buiten de grenzen'

Lambiase vertelt verder: "Ook richtten we ons op het opbouwen van consistente resultaten. Hij moest iedere race finishen en zichzelf niet in een situatie brengen waarin het in de helft van de gevallen in een ongeluk met een andere coureur kon eindigen."

Dan richt de race-engineer van Verstappen zich op ongetwijfeld het meest turbulente jaar van de samenwerking: 2021. Nadat het al het hele jaar een intense strijd was tussen Lewis Hamilton en Verstappen, werd de titelstrijd uiteindelijk beslist in de laatste ronde van de slotrace van het jaar. Waar dat voor de fans het ultieme scenario was, denkt Lambiase daar toch net wat anders over. "Ik zou 2021 niet snel willen herhalen. Het was ongelooflijk competitief, zowel op als naast de baan, maar soms denk ik dat het buiten de grenzen van de sport ging."

"Om de druk bij Max weg te nemen, heb ik geprobeerd om bij iedereen te benadrukken dat we gewoon doorgingen. We behandelden elke race als een op zichzelf staande race in plaats van te ver vooruit te kijken naar wat er zou kunnen gebeuren", zo sluit Lambiase af.

Ook interessant:

Kunnen we van een enerverende GP van Australië spreken? Qua spanning misschien niet, maar er gebeurde genoeg. Red Bull blijkt niet onfeilbaar en dat is iets waar de concurrentie maar wat graag gebruik van wil maken.

Verstappen aast op zijn eerste overwinning in China. Pak 50 keer jouw inzet bij Unibet als Verstappen de snelste ronde rijdt en wint!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 50 keer jouw inzet!

Praat mee!

Viaplay
x
Data Verstappen worstelt ook in droge omstandigheden