Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Honda

Lammers adviseert Red Bull: "Dit lijkt mij de beste oplossing"

Red Bull heeft nog altijd niet wereldkundig kunnen maken hoe en met welke motoren men vanaf 2022 aan wil treden in de Formule 1. Jan Lammers heeft echter wel een idee over welke constructie goed zou kunnen werken.

Honda Red Bull
Interview
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Ooit, ongeveer anderhalf jaar geleden, sprak Jan Lammers het vermoeden uit dat Honda op enig moment Red Bull zou overnemen en als eigen fabrieksteam door zou gaan in de Formule 1. Red Bull zou volgens die constrcutie hoofdsponsor worden. Het omdopen van Toro Rosso tot AlphaTauri was volgens de voormalig Formule 1-coureur een teken aan de wand, maar het liep anders. Honda zegt na 2021 de sport vaarwel.

"In de eerste plaats had ik het gewoon verkeerd, dat is simpel", zo moet hij zelf nu ook concluderen in een interview met RacingNews365. "Maar of de coronacrisis op het besluit van Honda van invloed is geweest, weet ik niet."

Lammers heeft wel een idee over hoe Red Bull nu de toekomst tegemoet kan treden, ook als Honda de steun zoals die nu is, intrekt: "Het meest logische is dat Red Bull de hele running van die operatie van Honda in Engeland overneemt en misschien ook wel de helft van het werknemersbestand. Zo is Honda die operationele kosten volledig kwijt en hoeft Red Bull misschien geen leasebedrag over te maken naar Japan."

Echter, Lammers acht het niet onwaarschijnlijk dat Honda wel degelijk aan boord blijft, zij het in sterk uitgeklede vorm: "Misschien dat Honda nog zo'n tien tot twintig procent van het huidige budget als bijdrage levert. Dat zou dan een fantastische situatie zijn, omdat ze door kunnen gaan met het ontwikkelen van deze motor met een ander label."

En groot voordeel voor Honda is dat ze een vinger aan de pols houden: "Ze zijn én een groot deel van de kosten kwijt, én ze houden gevoel met de ontwikkeling van die motor, wat voor de Research and Development-afdeling geweldig is. Als ze vervolgens over vijf of tien jaar terug willen keren in de Formule 1, dan hebben ze die kennis en ervaring gewoon in huis weten te houden.'

"Dit lijkt me de beste oplossing voor de toekomst, maar ja, ik ga er natuurlijk niet over", zo rond Lammers zijn betoog af.

Forbidden

Weddenschappen Max Verstappen

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Interviews RN365 Nieuwsdossier

6 reacties

Viaplay
x
Interview De twee geheime wapens die McLaren volgend seizoen in wil gaan zetten