De Grand Prix van Brazilië werd een prooi voor de ongenaakbare Max Verstappen. De Nederlander reed vanaf P17 naar P1 en vergrootte zo zijn voorsprong op Lando Norris, die een aantal foutjes maakte. Dat begon met de uitgestelde start, toen Norris wegreed onder gele lichten en goed wegkwam met een boete en reprimande. Daarna riep McLaren Norris vlak voor de rode vlag naar binnen, waardoor de Brit heel wat posities verloor. Jan Lammers heeft zich verbaasd over McLaren én de FIA en begint over de uitgestelde start.
"Ik snap niet dat ze (de FIA red.) daar zo lang mee moeten wachten", stelt Lammers in een interview met RacingNews365. "Iedereen kent gewoon de regels. Je ziet wat Lando doet en dan is dat toch een no-brainer? Waarschijnlijk ging het zo in het belang van het wereldkampioenschap en hebben ze gezegd: 'we willen het 100 procent zeker weten, want we kunnen het niet meer terugdraaien'."
Daarna gaat Lammers in op de pitstop van Norris. "Alle dingen waar mensen allemaal op andere manieren op reageren... Om te beginnen, Charles Leclerc was de eerste, of één van de eersten, die naar nieuwe intermediates wisselde. Je kon zien dat nieuwe intermediates op dat moment eigenlijk geen verschil maakten. Toen ik zag dat Leclerc helemaal niet zo hard ging, concludeerde ik dat Max ook niet naar binnen hoefde. Dan krijg je het overleg met Gianpiero Lambiase (de engineer van Verstappen red.) en zegt Max in feite dat hij liever wil doorrijden. En Lambiase zegt: 'oké, dat vind ik een goed idee'. Diezelfde keuze hadden ze bij McLaren en bij George Russell ook kunnen maken. Daar was het gewoon doen wat je gezegd wordt en niet het democratische overleg."
Fout
Lammers, voormalig winnaar van de 24 uur van Le Mans, ziet de pitstop dan ook als fout van McLaren en vindt de rode vlag geen geluk voor Verstappen. "Absoluut. In mijn optiek neem je een beslissing en houd je rekening met kansberekening. We (Red Bull, red.) blijven buiten en daar hebben ze dan een bepaalde gedachte bij. De anderen besluiten om naar binnen te gaan, want daar hebben zij een andere theorie bij. Het is in zekere zin een gok, maar als jij je geld op nummer 27 zet en nummer 32 komt eruit, moet je dan boos worden? In het casino zou dat geluk zijn, nu niet."
Verstappen gaf de doorslag, zo beredeneert Lammers. "Max zag ook dat het hooguit nog een of twee rondjes zou duren voor er een rode vlag zou volgen. Je hoeft Max niet te vertellen dat hij dan gratis nieuwe banden krijgt. Max gaat gewoon even in de 'aankomstmodus' en rijdt stapvoets naar de pits. Het was gewoon heel slim en weloverwogen besloten."
Bij Mercedes gebeurde hetzelfde, zag Lammers. Russell werd tot zijn eigen frustratie ook naar binnen gehaald. "Dan pak ik Mercedes er ook bij. Ik vond de beslissing een beetje gek, want Leclerc was de 'marker' op nieuwe banden en deed niets bijzonders. Dat is de eerste coureur die iedereen in de gaten hield. En pas daarna reed die heel eventjes paars in de eerste sector, geloof ik. Maar toen al snel erachteraan was er een rode vlag. Dus, nou, en dan naderhand met die pitstop, denk ik, ja, waar heb je het allemaal over? Hoe ouder de intermediates werden, hoe sneller Max ging. Het verhaal dat ze over intermediates praten alsof het slicks zijn... Als je eerder naar binnen gaat, heb je gelijk een voordeel. Dat was nu feitelijk aantoonbaar niet waar."
Kampioenschap
Na de rode vlag ging Norris nog een paar keer in de fout. Lammers vindt het echter te ver gaan om te stellen dat Norris onder de druk bezweek. "Het is niet zo zwart-wit. Iemand kan gewoon een slecht weekend hebben als het allemaal net even niet loopt. Maar in het geval van Norris maakt hij een aantal foutjes. Dat is op zich niet zo vreemd, want Max rijdt op de tweede plaats achter Esteban Ocon. Hij hoeft helemaal niks en kan daar blijven rijden. Maar op een gegeven moment dacht hij: 'waarom kan ik hem niet winnen als ik zo dicht in de buurt rijd?' Hij denkt dat het helemaal niet zo'n risico is om voor P1 te gaan en naderhand zag je ook dat het niet zo riskant was. Dus Max haalt Ocon in en is weg."
"Het verschil met Norris is dat hij moet", vervolgt Lammers zijn verhaal. "Hij weet gewoon dat het kampioenschap vrijwel zeker weg is als hij de race niet wint of voor Max eindigt. Dan ga je proberen dingen te doen met de auto, terwijl de grip er niet is. Hij gaat later remmen dan de auto aankan, je blokkeert je wielen en je schiet een keer door. Lando ging het forceren."
Meest gelezen
In dit artikel
Interviews RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!