Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Charles Leclerc

Leclerc snapt niks van P8 in kwalificatie: "Dit is de enige verklaring"

Charles Leclerc kwam tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Japan niet verder dan de achtste startplek. De Ferrari-coureur legt uit waar het mis ging tijdens de kwalificatie, maar ziet kansen tijdens de race.

Leclerc Japan
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Daar waar Ferrari in het eerste deel van het jaar de grote uitdager van Red Bull leek te zijn, was dat duidelijk niet terug te zien tijdens de kwalificatie voor de Formule 1 Grand Prix van Japan. Carlos Sainz zette zijn auto nog op de vierde plek neer, maar Charles Leclerc stelde teleur met een plek op de vierde startrij.

De Monegask zoekt duidelijk naar antwoorden na afloop van de kwalificatie. "In de meeste gevallen heb je wel een verklaring waarom je op P8 staat, als je bijvoorbeeld een fout hebt gemaakt in een bocht of dat je een fout in de set-up hebt gemaakt. Maar eerlijk gezegd, de auto voelde vandaag goed aan en de ronde voelde 'oké' aan, maar we hadden niet genoeg grip om sneller te gaan. En wanneer dit het geval is, vooral als je naar de sectoren kijkt, dan zie je vanaf Q1 een patroon dat een beetje vreemd is", zo zegt Leclerc tegenover onder meer RacingNews365.

Toch heeft hij een verklaring voor de problemen. "Ik geloof dat het meer te maken heeft met de banden en hoe ik daarmee omga in het opwarmen. Daar moeten we naar kijken en proberen te begrijpen wat ik beter kan doen om de banden klaar te hebben voor de kwalificatie, omdat ik daar momenteel de meeste moeite mee heb."

'Vreemde situatie'

Leclerc vertelt verder: "Ik wist dat de ronde niet snel genoeg was, omdat ik dat kon zien op de deltatijden op mijn dashboard. Maar als ik dat zou vergeten en me op mijn gevoel zou baseren, dan had ik het idee dat het een goede ronde zou worden. En dan finish je en ben je nergens, het is dus een vreemde situatie. Dit gebeurt je een of twee keer in het jaar, zeker wanneer het lastig is om de banden op de juiste temperatuur te krijgen. Ik heb niet echt een andere verklaring voor dit resultaat, behalve dan wat ik net zei."

Ten opzichte van Max Verstappen heeft Leclerc een flink gat in de kwalificatie: bijna zes tienden. "We zitten er verder vanaf dan we dachten. Misschien is onze auto minder geschikt voor Suzuka dan de Red Bull, maar het is vreemd, omdat we in de longrun best goed zijn. In de korte run zijn we nergens en dat vertelt me dat het het meest waarschijnlijk is dat dit gerelateerd is aan de banden."

Waarom koos Leclerc ervoor om de baan op te gaan in Q3, terwijl er toen niemand op het circuit was? "Het is altijd een risico om aan het einde van de sessie naar buiten te gaan. Als er een gele vlag is en met maar een set banden voor Q3 wilde ik dat risico niet nemen. Ik wilde een tijd neerzetten, dat was onze keuze en ik denk niet dat we het veel beter konden doen."

Dan richt de Ferrari-man zich op de race van zondag, waar hij meer over te spreken is. "Ik ben optimistisch over onze racepace, maar ik ben minder optimistisch over het inhalen. Want het is normaal gesproken heel lastig om op dit soort banen in te halen. Als we genoeg overspeed hebben, dan denk ik dat we het geweldig gaan doen morgen, maar het zal moeilijk worden", zo sluit Leclerc af.

Verstappen is dit weekend de grote favoriet voor de winst in Monaco! Als hij de race wint betaalt Unibet maar liefst 30 keer jouw inzet uit!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 30 keer jouw inzet!

Praat mee!

Viaplay
x
Tech Speciale achtervleugel moet Verstappen aan zege helpen in Monaco