Na veertien jaar keert de Formule 1 weer terug op het historische Imola. In 2006, toen nog als Grand Prix van San Marino, werd de race op het prachtige circuit voor het laatst verreden. Als gevolg van de coronacrisis, waardoor vele Grands Prix zijn afgelast, keert de baan vooralsnog eenmalig terug op de kalender. Maar als het aan de circuitdirectreur ligt, Uberto Selvatico Estense, dan leidt de terugkeer op de kalender tot een nieuw, langdurig contract met de Formule 1. "Deze kans kwam niet alleen door COVID-19. Wij hebben veel geschiedenis en voor Formule 1 is het belangrijk om terug te keren naar historische circuits, naar de gepassioneerde Formule 1-fans", zo vertelt de circuitbaas tegenover Motorsport . De Imola-directeur is overigens niet de enige die zijn circuit graag vaker dan slechts één keer terug ziet keren op de kalender. Ook Mirco Markfort, de directeur van de Nürburgring, wil deze kans gebruiken om de Grand Prix op het circuit op de langere termijn nieuw leven in te blazen. In 2013 stond de Grand Prix op het Duitse circuit voor het laatst op het programma, maar verdween het door financiële problemen. Sinds 2007 wisselde het circuit de organisatie van de Duitse Grand Prix af met het circuit van Hockenheim. Die constructie ziet de directeur graag terugkomen. Het ene jaar de Grand Prix van Duitsland op de Hockenheimring, het andere jaar op de Nürburgring. "Het is goed dat ons land nu toch niet verdwenen is van de kalender, waar het voorafgaand aan het seizoen toch op leek. Voor nu focussen we ons op de aanstaande Grand Prix, wat daarna komt zien we wel", aldus Markfort tegen Motorsport Magazin . Of er nog ruimte is op de kalender volgend jaar is nog maar de vraag. Dit jaar stonden er oorspronkelijk 22 races gepland. Nog meer races zou een grote tol eisen van het Formule 1-personeel.
Meest gelezen