Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Kevin Magnussen

Magnussen onderscheidt zich op bizarre wijze in Miami

Kevin Magnussen kon in Miami de ene na de andere straf bijschrijven. Aan het einde van het weekend stond de teller op 65 seconden én vijf strafpunten verdeeld over zes incidenten en dat kan mogelijk voor problemen zorgen.

Magnussen Miami GP
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Haas doet het dit seizoen verrassend genoeg beter dan de voorgaande jaren en nu de coureurs zich steeds beter lijken te voelen in de auto werpt dat ook de nodige vruchten af. De Amerikaanse renstal heeft tot dusver zeven punten verzameld en staat daarmee dus voor Alpine, Williams én Stake F1 in het constructeurskampioenschap.

Toch verloopt niet alles even soepel bij Haas, want Kevin Magnussen topt het lijstje van de meeste strafpunten. Ook tijdens de Grand Prix van Miami was de Deen weer het grote gespreksonderwerp bij de stewards, want hij werd maar liefst zeven keer op het matje geroepen door de wedstrijdleiding.

Één van die onderzoeken liep met een sisser af. Het onderzoek omtrent onsportief gedrag was volgens de raceleiding niet voldoende om een straf uit te delen en dus ging de Deen in dat opzicht vrijuit. Maar Magnussen kwam zeker niet overal mee weg.

Oppassen of vals alarm?

Tijdens de sprintrace werd Magnussen maar liefst vier keer bestraft voor het behalen van voordeel door buiten de baan te rijden. De eerste drie keer kreeg hij een tijdstraf van tien seconden en voor de derde keer kreeg hij zelfs nog eens drie strafpunten op zijn licentie. Nadat hij de zwart-witte vlag kreeg vanwege onsportief rijgedrag, kwam hij nog een vierde keer buiten de baan, waardoor hij nog eens kon rekenen op vijf extra seconden. Hij eindigde de sprintrace dus met een totale tijdstraf van 35 seconden.

Maar daar eindigde het niet voor de Deen, want ook tijdens de hoofdrace kon hij een straffeloze race op zijn buik schrijven. Hij kreeg een tijdstraf van tien seconden voor het incident met Logan Sargeant, waardoor de Amerikaan zijn thuisrace uiteindelijk met een uitvalbeurt in duigen zag vallen. Magnussen kreeg daardoor ook nog eens twee strafpunten op zijn licentie.

Ook Haas liet tijdens de hoofdrace een steek vallen, want dankzij de onoplettendheid van het team kreeg Magnussen als laatste straf een drive through-penalty. Magnussen reed onder de safety car-situatie namelijk door de pitstraat zonder banden te wisselen en dat werd een duur grapje voor het team. Na de race werden er daardoor nog twintig seconden bij zijn totaal opgeteld.

Uiteindelijk heeft Magnussen in één raceweekend dus 65 seconden aan tijdstraffen én vijf strafpunten op zijn licentie bij elkaar gereden, maar de Deen moet wel oppassen dat dit niet te vaak gebeurt. De tijdstraffen zijn op zichzelf niet echt een probleem, maar de strafpunten kunnen op korte termijn roet in het eten gaan gooien. Bij twaalf strafpunten moet je namelijk een race aan de kant staan en de Deen staat nu al op tien strafpunten. Zijn eerste strafpunten komen pas in maart 2025 te vervallen, dus hij moet zich nog een hele tijd gedeisd houden.

Praat mee!

Viaplay
x
Max Marko weet het zeker: "Dan had Verstappen nooit gewonnen in Imola"