Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Marko: "Als dat mag, rijdt AlphaTauri straks met een Red Bull-bolide"

Renault diende na het tweede raceweekend in Oostenrijk een protest in tegen Racing Point. Volgens de Fransen heeft Racing Point de 2019-wagen van Mercedes gekopieerd. Helmut Marko is ook van mening dat de FIA duidelijkheid moet geven omtrent de Racing Point-zaak en dat deze uitspraak grote gevolgen kan hebben voor AlphaTauri.

Helmut Marko is zeer benieuwd naar het statement dat de FIA in de komende dagen hoogstwaarschijnlijk naar buiten zal brengen omtrent de Racing Point-bolide van dit jaar. De wagen lijkt een kopie te zijn van de 2019-Mercedes en dit gaat volgens Renault in tegen de reglementen van de FIA. Daarin staat namelijk beschreven dat teams bepaalde onderdelen, waaronder de brake duct, zelf moeten ontwerpen en dit lijkt niet het geval te zijn bij Racing Point. Marko laat in gesprek met Motorsport-Magazin weten dat de FIA snel duidelijkheid zal moeten geven over de zaak, aangezien deze grote gevolgen kan hebben voor zowel Red Bull als Ferrari: "Er wordt geen strijd gevoerd tegen Racing Point, we hopen alleen dat het protest van Renault tegen Racing Point simpelweg meer duidelijkheid geeft over wat wel en niet mag. De regels zijn op het moment wat onduidelijk geworden." "Wij zouden namelijk dezelfde constructie kunnen toepassen voor AlphaTauri en Ferrari voor Alfa Romeo, maar dan moet je wel weten wat mag. Racing Point zegt nu dat men 1000 foto's heeft gemaakt en op basis daarvan de auto heeft gemaakt", aldus Marko, die duidelijk het idee ziet zitten om voor AlphaTauri dezelfde strategie toe te passen. "In 2008 maakte Toro Rosso ook gebruik van een door ons gemaakt chassis, dat zorgde ervoor dat ze in combinatie met de Ferrari-motor en een goede strategie ons op Monza wisten te verslaan en met Sebastian Vettel zelfs die race wonnen. Alles pakte toen dus goed uit en het bespaarde veel kosten. Wanneer men aangeeft dat deze constructie mag worden toegepast, dan zouden wij er in de toekomst ook zeker gebruik van maken." Voor nu weet de Oostenrijker echter ook dat het bij speculeren blijft en dus wacht hij in alle rust de beslissing van de FIA af. "Laten we hopen dat er nu een duidelijk statement komt van de FIA en dat we daarna precies weten wat wel en niet mag."

Viaplay
x
FIA CEO FIA legt functie neer