Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Helmut Marko

Marko: 'Crashte een aan Red Bull-gelieerde coureur, dan was het los gegaan'

Marko is blij dat de crash in de slotfase van de Grand Prix van Abu Dhabi niet is veroorzaakt door een coureur van Red Bull of AlphaTauri. Dit bespaart heel wat complottheorieën bij de uitkomst van het wereldkampioenschap.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool / Getty Images

Door een crash van Williams-coureur Nicholas Latifi tijdens de Grand Prix van Abu Dhabi en de daaropvolgende safety car en herstart, won Max Verstappen de wereldtitel. Dat het team is gelieerd aan het kamp van Mercedes is volgens Helmut Marko een gelukje. Als er bijvoorbeeld een AlphaTauri-coureur was gecrasht, dan was het volgens de Red Bull-adviseur niet gezellig geworden in de paddock.

Het wereldkampioenschap was zonder de crash van Latifi naar Lewis Hamilton gegaan. "Het was wel duidelijk dat we een safety car nodig hadden", zegt Marko in gesprek met Motorsport-Total. De safety car kwam er inderdaad. "Maar niet van een AlphaTauri coureur. Het was flink losgegaan als bijvoorbeeld Yuki (Tsunoda, red.) een crash had veroorzaakt."

Mercedes twijfelde om te protesteren tegen de uitslag van de Grand Prix van Abu Dhabi, maar zag hier later toch van af. Als een van de AlphaTauri-coureurs of Sergio Perez de safety car had veroorzaakt, dan zouden er ongetwijfeld vraagtekens gezet worden bij de uitslag van de race. Een doelbewuste crash is namelijk al een keer voorgekomen in de Formule 1 bij het zogeheten crashgate-schandaal in 2009. Hier boorde Nelson Piquet Jr. zijn bolide met opzet in de muur.

'Kans van de eeuw' volgens Marko

Na de crash van Latifi werd Verstappen naar binnen gehaald voor een setje softbanden. Titelrivaal Hamilton bleef buiten op oude banden, waardoor de Nederlander bij de herstart van de race, één rondje voor de finish, een groot voordeel had. "Toen was het al wel duidelijk dat dit de kans van de eeuw was", aldus Marko.

Verstappen maakte dankbaar gebruik van de herstart en won de race. Er werd nog lang nagepraat of de FIA juist heeft gehandeld met de safety car en de herstart, maar volgens de man uit Graz hebben de stewards goed werk verricht. "Masi (Michael Masi, wedstrijdleider, red.) heeft goed gehandeld", oordeelt Marko. "En het is een feit dat wij daarvan profiteerden en Mercedes de verliezers waren."

"Het is meer dan begrijpelijk dat Mercedes boos en teleurgesteld is. Het proces en hun eerste reactie is ook begrijpelijk. Maar nadat beide protesten werden afgewezen, denk ik dat ze de situatie hadden moeten heroverwegen."

Slimme Verstappen had uitdaging van beter Mercedes nodig

Niemand pakte uiteindelijk het kampioenschap van Verstappen nog af en met alle gebeurtenissen na de laatste race van het F1-seizoen is er genoeg om over na te praten! Dit doen autocoureur Tom Coronel, F1-expert Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk dan ook in de nieuwste RacingNews365 Formule 1-podcast!

RN365 Nieuwsdossier Formule 1 GP Abu Dhabi 2021

Het laatste nieuws over de Grand Prix van Abu Dhabi, direct vanaf het Yas Marina Circuit.

9 reacties

x
Video Wereldkampioen Nyck de Vries begint Formule E-seizoen in de muur