Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Helmut Marko

Marko: "Dan komt Verstappens extra klasse naar boven"

De laatste races komt McLaren met rasse schreden dichterbij Red Bull. Volgens Helmut Marko ligt dat vooral aan het feit dat Max Verstappen niet meer kan excelleren met de huidige RB20. Al hoopt de Oostenrijker dat dit in Azerbeidzjan is opgelost.

Verstappen Marko
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Het gat tussen Red Bull en McLaren in het constructeurskampioenschap is nog maar acht punten. Het team van Max Verstappen en Sergio Perez kan het tempo van Lando Norris en Oscar Piastri eigenlijk niet meer bijbenen en dus staat een derde constructeurstitel op een rij zeer op de tocht.

Toch wil Helmut Marko die titel nog niet afschrijven. In zijn wekelijkse column bij Speedweek vertelt de Oostenrijker dat hij nog altijd vertrouwen heeft in zijn team en dan voornamelijk in de speciale krachten van Verstappe.: "Ons doel moet zijn om op eigen kracht voorop te lopen. De voorsprong in het constructeurskampioenschap is geslonken tot acht punten, maar we hoeven die titel nog niet af te schrijven."

"Want als Max weer gaat winnen, heeft Checo genoeg aan P3 tot en met P5 om deze titel met succes te verdedigen", zo vervolgt Marko. Op dit moment staat Verstappen nog 62 punten voor op naaste concurrent Lando Norris in het rijderskampioenschap. Perez staat daarentegen momenteel op P7 in diezelfde stand. Het gat van de Mexicaan naar de eerste McLaren, Oscar Piastri in zijn geval, is 54 punten.

'Lay-out Bakoe niet representatief'

Toch zal men bij Red Bull met wat angst naar de aankomende twee Grands Prix kijken. De Formule 1 reist na een weekje rust namelijk eerst af naar Azerbeidzjan en daarna naar Singapore. In Bakoe boekte Red Bull recentelijk nog wel succes, maar met de huidige problemen lijkt het stratencircuit in de hoofdstad van Azerbeidzjan opnieuw een lastige race te worden. En Singapore is, gezien het verleden, een pijnpunt. Op het Marina Bay Street Circuit won Verstappen nog nooit en het was vorig seizoen de Grand Prix met de grootste problemen voor het team uit Milton Keynes.

Toch kijkt Marko uit naar de aankomende Grand Prix. "Na de traditionele circuits in Zandvoort en Monza, staat de GP in Bakoe op het programma. De lay-out (van het circuit, red.) is niet representatief, maar Perez houdt van deze baan. Hij won er in 2023 (en 2021, red.). In Bakoe waren we altijd competitief, maar deze keer zal het cruciaal zijn hoe snel we de gewenste balans weer in de auto kunnen krijgen."

"Als we dat op een zeker hoogte kunnen doen, dan zouden we voor de GP van Azerbeidzjan beter gepositioneerd moeten zijn dan de vorige keer. En als Verstappen een auto krijgt waarmee hij redelijk kan vechten, dan komt zijn extra klasse naar voren, waar we verder op kunnen bouwen," zo sluit Marko af.

Ook interessant:

Red Bull werkte een dramatische Grand Prix van Italië af, met felle kritiek van Max Verstappen tot gevolg. Maar wat is er toch allemaal aan de hand bij de renstal uit Milton Keynes? Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk bespreken het in een kakelverse RacingNews365 Formule 1-podcast!

Wint Verstappen of een andere favoriet in Las Vegas? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer je inzet uit!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 50x je inzet!

Praat mee!

Viaplay
x
Breaking 'FIA verbiedt omstreden truc na klacht Red Bull'