Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Marko erkent: Red Bull een van de teams geraakt door plotselinge regelwijzigingen

Dat de achtervleugel van Red Bull relatief flexibel is, wordt niet ontkend door Helmut Marko. De Oostenrijker benadrukt echter dat zijn team alle tests tot op heden heeft doorstaan en dat de nieuwe, aangescherpte regels geen groot effect zullen hebben op de titelstrijd.

Afgelopen weekend deed Lewis Hamilton een aantal uitspraken over de volgens hem flexibele achtervleugel van Red Bull, waarmee het team van zijn concurrent Max Verstappen 0,3 seconde per ronde zou winnen op de rechte stukken. Daags na het Formule 1-weekend kwam de FIA plots met aangescherpte regels om de volgens hen soms te flexibele vleugels van sommige teams aan te pakken. De teams krijgen tot 15 juni de tijd om aanpassingen te maken en daarna nog een maand waarin de flexibiliteit van de achtervleugels met twintig procent mag afwijken van de nieuwe, aangescherpte regels. Vanaf 15 juli is er echt geen ontkomen meer aan. Op video-beelden was duidelijk te zien dat de achtervleugel van Red Bull relatief flexibel was. Dat houdt in dat de achtervleugel op de rechte stukken iets achterover helt, platter gaat liggen, waardoor deze minder weerstand geeft en een wagen sneller kan gaan op de rechte stukken. Marko ontkent in gesprek met Motorsport Total niet dat de achtervleugel waarmee Max Verstappen en Sergio Perez rijden, flexibel is. Wel benadrukt hij de legaliteit ervan. "De achtervleugel heeft alle verschillende tests doorstaan! Dat is het cruciale. Nu zijn er nieuwe criteria voor de stijfheid van de achtervleugels. Zo gaat het altijd als men grijze gebieden weet te vinden. Het is echt niet alleen Red Bull dat het doelwit is van deze veranderingen, ook andere teams zullen er door beïnvloed worden. Het is best een normale gang van zaken. In de periode dat wij wereldkampioen werden hebben wij ook meerdere keren per seizoen onze voorvleugel aan moeten passen." Volgens Marko zal zijn team samen met Alpine en Alfa Romeo het hardst worden geraakt door de veranderingen, maar volgens de Oostenrijker zal ook Mercedes er last van hebben. Dat Hamilton er mee kwam was volgens de Red Bull-adviseur 'ook een beetje iets psychologisch'. "De reden waarom we in Spanje de andere vleugel lieten monteren was omdat we relatief langzaam waren op de rechte stukken. Toen Hamilton zag dat we relatief snel waren heeft hij dat herleid naar de andere vleugel en zo kwam alles samen."

Viaplay
x
Tv-rechten 'Formule 1 nog jarenlang te zien bij Viaplay'