Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Red Bull Racing

Marko erkent: Red Bull een van de teams geraakt door plotselinge regelwijzigingen

Dat de achtervleugel van Red Bull relatief flexibel is, wordt niet ontkend door Helmut Marko. De Oostenrijker benadrukt echter dat zijn team alle tests tot op heden heeft doorstaan en dat de nieuwe, aangescherpte regels geen groot effect zullen hebben op de titelstrijd.

Red Bull 2021 rear wing
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool / Getty Images

Afgelopen weekend deed Lewis Hamilton een aantal uitspraken over de volgens hem flexibele achtervleugel van Red Bull, waarmee het team van zijn concurrent Max Verstappen 0,3 seconde per ronde zou winnen op de rechte stukken. Daags na het Formule 1-weekend kwam de FIA plots met aangescherpte regels om de volgens hen soms te flexibele vleugels van sommige teams aan te pakken. De teams krijgen tot 15 juni de tijd om aanpassingen te maken en daarna nog een maand waarin de flexibiliteit van de achtervleugels met twintig procent mag afwijken van de nieuwe, aangescherpte regels. Vanaf 15 juli is er echt geen ontkomen meer aan.

Op video-beelden was duidelijk te zien dat de achtervleugel van Red Bull relatief flexibel was. Dat houdt in dat de achtervleugel op de rechte stukken iets achterover helt, platter gaat liggen, waardoor deze minder weerstand geeft en een wagen sneller kan gaan op de rechte stukken. Marko ontkent in gesprek met Motorsport Total niet dat de achtervleugel waarmee Max Verstappen en Sergio Perez rijden, flexibel is. Wel benadrukt hij de legaliteit ervan.

"De achtervleugel heeft alle verschillende tests doorstaan! Dat is het cruciale. Nu zijn er nieuwe criteria voor de stijfheid van de achtervleugels. Zo gaat het altijd als men grijze gebieden weet te vinden. Het is echt niet alleen Red Bull dat het doelwit is van deze veranderingen, ook andere teams zullen er door beïnvloed worden. Het is best een normale gang van zaken. In de periode dat wij wereldkampioen werden hebben wij ook meerdere keren per seizoen onze voorvleugel aan moeten passen."

Volgens Marko zal zijn team samen met Alpine en Alfa Romeo het hardst worden geraakt door de veranderingen, maar volgens de Oostenrijker zal ook Mercedes er last van hebben. Dat Hamilton er mee kwam was volgens de Red Bull-adviseur 'ook een beetje iets psychologisch'. "De reden waarom we in Spanje de andere vleugel lieten monteren was omdat we relatief langzaam waren op de rechte stukken. Toen Hamilton zag dat we relatief snel waren heeft hij dat herleid naar de andere vleugel en zo kwam alles samen."

Ook interessant:

Max Verstappen vocht als een leeuw op het circuit van Barcelona, maar het was net niet genoeg voor de zege. Wat betekent dit voor de titelkansen van Verstappen en zien we Perez zich ook melden aan het front? Dit en nog veel meer in de Formule 1-podcast van RacingNews365.

Formule 1 GP Groot-Brittannië 2020 RN365 Nieuwsdossier

34 reacties

Viaplay
x
Interview Schumacher leert van Verstappen: "Geweldige ervaring om tegen hem te racen"