Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Australië

Australië

China

China

Japan

Japan

Bahrein

Bahrein

Saoedi-Arabië

Saoedi-Arabië

Miami

Miami

Emilia-Romagna

Emilia-Romagna

Monaco

Monaco

Spanje

Spanje

Canada

Canada

Oostenrijk

Oostenrijk

Groot-Brittannië

Groot-Brittannië

België

België

Hongarije

Hongarije

Nederland GP Nederland

Start race
17 d 23:32:41
Kwali. Kwalificatie
Race Race
Italië

Italië

Azerbeidzjan

Azerbeidzjan

Singapore

Singapore

Verenigde Staten

Verenigde Staten

Mexico

Mexico

Brazilië

Brazilië

Las Vegas

Las Vegas

Qatar

Qatar

Abu Dhabi

Abu Dhabi

Red Bull Racing

Marko geeft antwoord: 'Protesteert Red Bull tegen Mercedes?'

Opeens kwam het weer boven: flexwings. Menig voorvleugel zou te ver doorbuigen, waaronder ook die van Mercedes na de laatste update. Hoe kijkt Red Bull ernaar? Tekent men protest aan? Kan men überhaupt iets? Helmut Marko geeft antwoord.

Hamilton Q Canada
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Het Oostenrijkse OE24 valt in gesprek met Helmut Marko naar aanleiding van recente publicaties maar meteen met de deur in huis: klopt het dat Red Bull de FIA heeft gevraagd nauwkeurig naar de nieuwe voorvleugel van Mercedes te kijken?

"Dat kan je zo niet stellen", antwoordt hij. "Mercedes heeft een nieuwe voorvleugel en op de televisiebeelden was duidelijk zichtbaar dat die vleugels doorbogen. Echter, die vleugels waren sterk genoeg toen ze (door de FIA, red.) getest werden. Het is geen verrassende gang van zaken. Ik weet niet hoe vaak wij onze vleugels wel niet hebben moeten laten keuren."

"Het ligt in de reglementen heel nauwkeurig vastgesteld hoeveel een voorvleugel mag doorbuigen met een bepaalde belasting. Het opzoeken van de grenzen om toch de inspectie te doorstaan is een populair spelletje in deze wereld."

Het idee is even simpel als effectief. Flexibele vleugels buigen op hoge snelheid door vanwege de belasting door de rijwind, waardoor de downforce die gegenereerd wordt afneemt op de momenten dat je die downforce toch slechts in beperkte mate nodig hebt. Op lagere snelheden, wanneer je die downforce des te harder nodig hebt, buigen vleugels terug naar hun oude posities (meer rechtopstaand) voor meer downforce.

Het is een discussie die in de Formule 1 altijd voort blijft duren, weet ook Marko: "Zo is dat. Steeds weer is het een onderwerp van gesprek als op televisiebeelden een vleugel weer te veel vervormde."

Dat de Mercedes in Canada goedgekeurd werd, betekent niet dat de kous nu af is: "Nieuwe inspecties zullen volgen in Barcelona, dan Spielberg, enz, enz. Alle concurrenten kijken er kritisch naar, niet alleen wij."

Als Marko met een knipoog gevraagd wordt of Red Bull van plan is Mercedes haar vleugels te ontnemen, refererend aan de beroemde slogan van Red Bull, antwoordt Marko lachend: "Dat is een leuke woordspeling, een stukje satire. Maar als dat al moet gebeuren, dan is de FIA de enige partij die dat kan doen."

Praat mee!

x
Verstappen Grote problemen van Verstappen en Red Bull verklaard