Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Helmut Marko

Marko legt extra pijnpunt van Red Bull bloot: "Dat is ook een deel van het probleem"

De Grand Prix van Italië was zeker niet de race van Red Bull Racing. P6 en P8 was het uiteindelijke resultaat op de zondag, maar tijdens de kwalificatie ging het al mis, zeker voor Max Verstappen. Helmut Marko gaat er dieper op in en legt een extra pijnpunt bloot.

Verstappen Quali Italy
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Het was toch een opmerkelijk gezicht op de zaterdag in Monza: in het tweede deel van de kwalificatie zat Max Verstappen er prima bij, maar een paar ogenblikken later in Q3 was de Red Bull RB20 niet vooruit te branden. Verstappen kwam niet verder dan P7 met een 1:20.0. Daarmee was hij al gelijk vier tienden langzamer dan zijn snelste tijd in Q2.

Hoe kan dat toch? Helmut Marko bespreekt het in zijn column voor Speedweek, maar haalt eerst een ander punt aan. "We hebben een raceauto die de eerste races domineerde veranderd in een auto die min of meer onvoorspelbaar is en heel moeilijk te besturen. Daar moeten we vanaf."

Marko vervolgt over de kwalificatie van de drievoudig wereldkampioen: "Max Verstappen reed de tweede tijd in Q2 op Monza, vlak achter Lewis Hamilton. Maar vervolgens hadden we met beide bandensetjes geen grip in Q3. We verklaren zulke fluctuaties in de prestaties binnen een paar minuten als volgt: we hebben een auto gebouwd die extreem gevoelig reageert op de kleinste veranderingen. Of het nu over de buitentemperatuur of een andere bandencompound gaat, of dat er minder brandstof aan boord is. En dan is de goede balans van de auto weer verdwenen."

"Wij zijn ook van mening dat de vergelijking van de bevindingen in de windtunnel en op het circuit ook een deel van het probleem is", aldus Marko. Daarbij wordt er, zeker niet voor het eerst binnen het team van Red Bull, gesproken over de correlatieproblemen tussen de simulator en de de RB20 op de baan.

Ook interessant:

Red Bull werkte een dramatische Grand Prix van Italië af, met felle kritiek van Max Verstappen tot gevolg. Maar wat is er toch allemaal aan de hand bij de renstal uit Milton Keynes? Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk bespreken het in een kakelverse RacingNews365 Formule 1-podcast!

Praat mee!

Viaplay
x
Verstappen Verstappen krijgt gloednieuwe uitdaging van Red Bull