Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 29.148
  • 3 BOT + 33.530
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 15.841
  • 3 BOT + 26.610
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
  • 1 VER LAP 78
  • 2 SAI + 8.968
  • 3 NOR + 19.427
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
  • 1 PER LAP 51
  • 2 VET + 1.385
  • 3 GAS + 2.762
mco
fra
vr 18 jun - zo 20 jun
  • 1 VER LAP 53
  • 2 HAM + 2.904
  • 3 PER + 8.811
aze
aut
vr 25 jun - zo 27 jun
  • 1 VER LAP 71
  • 2 HAM + 35.743
  • 3 BOT + 46.907
fra
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
  • 1 VER LAP 71
  • 2 BOT + 17.973
  • 3 NOR + 20.019
aut
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 LEC + 3.871
  • 3 BOT + 11.125
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
  • 1 OCO LAP 70
  • 2 HAM + 2.736
  • 3 SAI + 15.018
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
  • 1 VER LAP 1
  • 2 RUS
  • 3 HAM
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
  • 1 VER LAP 72
  • 2 HAM + 20.932
  • 3 BOT + 56.460
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
  • 1 RIC LAP 53
  • 2 NOR + 1.747
  • 3 BOT + 4.921
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
tur
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
rus
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
tur
mex
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
usa
bra
vr 12 nov - zo 14 nov
Quali za 13 nov
Race zo 14 nov
mex
Fallback flag
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
Fallback flag
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
rus Rusland
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Formule 1

Marko oppert andere strafmaat na acties van recidivist Hamilton

Helmut Marko kan een paar weken na de crash tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton inmiddels met een frisse blik naar het incident op Silverstone kijken. Veel aan zijn perspectief is er alleen niet veranderd. Volgens Marko ligt de schuld nog altijd bij veelpleger Hamilton, die in het verleden volgens hem wel vaker zo de fout in is gegaan.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Nog even één keer dan: de GP van Groot-Brittannië, ronde één. Max Verstappen leidt voor Lewis Hamilton en de twee duiken samen Copse-corner in. De Red Bull ligt voor, maar wordt door de Mercedes op zijn achterwiel getikt waarna hij keihard de grindbak in schiet. Einde race voor de Nederlander en tien seconden tijdstraf voor de Brit, die overigens later de race alsnog weet te winnen.

Helmut Marko was woedend op die bewuste zondag, maar heeft inmiddels een paar weken de tijd gehad om af te koelen en met een frisse blik naar de crash te kijken. Zijn mening blijft echter hetzelfde: Hamilton is de enige die blaam treft.

"We hebben veel simulaties gedaan, maar als je naar de lijn kijkt was het duidelijk dat Hamilton niet netjes door de bocht had kunnen gaan", zegt Marko in een interview met Motorsport Magazin. "Hij zou zijn doorgeschoten en als je met je linkervoorwiel het achterwiel van je tegenstander raakt, dan is voor mij de schuldvraag vrij duidelijk."

Copse, de bewuste bocht waar Verstappen en Hamilton elkaar raakten, is een van de snelste bochten van het circuit. "Dan is het bijna bizar", zegt Marko weken later over het incident. "Als je dan in Hongarije hoort dat Hamilton over de boordradio klaagt dat het - in mijn ogen super verdedigende - gedrag van Alonso gevaarlijk is, dan is daar een hoop mis mee."

Marko legt het incident naast een paar gelijke touches in het verleden. Verstappen was namelijk niet de eerste die zo door Hamilton op het achterwiel getikt werd. Zijn oude teamgenoot Alexander Albon werd op die manier meerdere malen door de Mercedes in de rondte getikt.

"Dezelfde situatie van voorwiel tegen achterwiel gebeurde in 2019 met Albon ook al in Brazilië, toen ging het om de tweede plaats. Op de Red Bull Ring ging het vorig jaar om de overwinning. Dan moet je jezelf afvragen, iedere keer was er wel een straf, maar misschien is de strafmaat niet meer toereikend."

De Red Bull-adviseur oppert daarom dat de wedstrijdleiding het verschil tussen gevaarlijk rijgedrag of gewoon nalatigheid van een coureur beter moet aanduiden. "Maar er moet onderscheid zijn", meent hij. "Ik wil niet zeggen dat de gevolgen van een crash alleen bepalend moeten zijn voor de straf, maar daar moet ergens wel rekening mee worden gehouden."

Verstappen met kop en schouders de beste coureur van het seizoen

Het F1-seizoen is halverwege. Hoog tijd om uitgebreid de balans op te maken. Er is in de nieuwste RacingNews365-podcast genoeg om over na te praten! Beluister 'm hieronder, met Ruud Dimmers, Tom Coronel en host Joris Mosterdijk.

19 reacties

    x