Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Marko oppert andere strafmaat na acties van recidivist Hamilton

Helmut Marko kan een paar weken na de crash tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton inmiddels met een frisse blik naar het incident op Silverstone kijken. Veel aan zijn perspectief is er alleen niet veranderd. Volgens Marko ligt de schuld nog altijd bij veelpleger Hamilton, die in het verleden volgens hem wel vaker zo de fout in is gegaan.

Nog even één keer dan: de GP van Groot-Brittannië, ronde één. Max Verstappen leidt voor Lewis Hamilton en de twee duiken samen Copse-corner in. De Red Bull ligt voor, maar wordt door de Mercedes op zijn achterwiel getikt waarna hij keihard de grindbak in schiet. Einde race voor de Nederlander en tien seconden tijdstraf voor de Brit, die overigens later de race alsnog weet te winnen. Helmut Marko was woedend op die bewuste zondag, maar heeft inmiddels een paar weken de tijd gehad om af te koelen en met een frisse blik naar de crash te kijken. Zijn mening blijft echter hetzelfde: Hamilton is de enige die blaam treft. "We hebben veel simulaties gedaan, maar als je naar de lijn kijkt was het duidelijk dat Hamilton niet netjes door de bocht had kunnen gaan", zegt Marko in een interview met Motorsport Magazin . "Hij zou zijn doorgeschoten en als je met je linkervoorwiel het achterwiel van je tegenstander raakt, dan is voor mij de schuldvraag vrij duidelijk." Copse, de bewuste bocht waar Verstappen en Hamilton elkaar raakten, is een van de snelste bochten van het circuit. "Dan is het bijna bizar", zegt Marko weken later over het incident. "Als je dan in Hongarije hoort dat Hamilton over de boordradio klaagt dat het - in mijn ogen super verdedigende - gedrag van Alonso gevaarlijk is, dan is daar een hoop mis mee." Marko legt het incident naast een paar gelijke touches in het verleden. Verstappen was namelijk niet de eerste die zo door Hamilton op het achterwiel getikt werd. Zijn oude teamgenoot Alexander Albon werd op die manier meerdere malen door de Mercedes in de rondte getikt. "Dezelfde situatie van voorwiel tegen achterwiel gebeurde in 2019 met Albon ook al in Brazilië, toen ging het om de tweede plaats. Op de Red Bull Ring ging het vorig jaar om de overwinning. Dan moet je jezelf afvragen, iedere keer was er wel een straf, maar misschien is de strafmaat niet meer toereikend." De Red Bull-adviseur oppert daarom dat de wedstrijdleiding het verschil tussen gevaarlijk rijgedrag of gewoon nalatigheid van een coureur beter moet aanduiden. "Maar er moet onderscheid zijn", meent hij. "Ik wil niet zeggen dat de gevolgen van een crash alleen bepalend moeten zijn voor de straf, maar daar moet ergens wel rekening mee worden gehouden."

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi