Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Marko schetst enorm gat tussen Verstappen en Perez

Max Verstappen is veel en veel sneller dan Sergio Perez. Dat is de conclusie van Helmut Marko richting het einde van het huidige Formule 1-seizoen.

Max Verstappen rijgt dit jaar de overwinningen aaneen. Hij wist al veertien zeges te scoren in 2022, tegenover twee voor zijn teamgenoot Sergio Perez. In de straten van Monaco en Singapore was het de Mexicaan die aan het langste einde trok, maar verder wist zijn Red Bull-teamgenoot constant sneller te zijn. Zeker de laatste maanden staat er geen maat op de Limburger. Het aantal van veertien zeges van Verstappen is bovendien een record. Hij scherpte zo het record aan dat Michael Schumacher en Sebastian Vettel jaren eerder neer hadden gezet. Vettel deed dat in 2013 eveneens namens Red Bull en Helmut Marko was daar destijds één van de getuigen van. "Om eerlijk te zijn, zijn er tegenwoordig veel meer races, maar na een paar maanden is iedereen vergeten wat de basis was. Het zal zeker niet gemakkelijk worden om dit record in de toekomst te verbreken, al mogen we niet vergeten dat er nog twee races te gaan zijn", aldus de Red Bull-adviseur in gesprek met Auto, Motor und Sport .

P2 voor Perez

Beide titels zijn al binnen en bij Red Bull racet men nu louter om raceoverwinningen en de tweede plek in het kampioenschap der coureurs. Die wordt momenteel bezet door Perez, maar Ferrari-coureur Charles Leclerc zit hem op de hielen. De laatste races kan het nog alle kanten op gaan. Het is iets dat nog voor extra motivatie zorgt bij Red Bull, meent Marko. "Als je al het andere mogelijke al hebt bereikt, dan ga je voor dat soort snoepgoed. Je hebt namelijk ook een soort stimulans nodig om mensen gemotiveerd te houden", aldus de Oostenrijker.

Halve seconde

Critici willen nog wel eens zeggen dat de Red Bull RB18 alleen maar wordt doorontwikkeld met de wensen van Max Verstappen in het achterhoofd, maar Marko wil daar niets van weten. "Dat is natuurlijk onzin. Het grootste probleem was dat de auto overgewicht had. Momenteel zitten we nog steeds boven het minimale gewicht." "Er was vanaf de eerste dag niet veel mis de aerodynamica. Ik had echter nooit geloofd dat het zo goed zou gaan dit jaar. Wat zei Max ook alweer in Australië? 'Ik heb 36 races nodig om Leclerc in te halen?' Dat was wat lastig geweest in één seizoen tijd", lacht Marko. "Daarna hebben we ons programma in een stroomversnelling gebracht. De fouten werden geanalyseerd: de eerste twee uitvalbeurten lagen aan de kant van Red Bull. Het derde probleem lag aan de kant van Honda. Toen hebben we de kwaliteitscontrole verbeterd", zo vertelt de adviseur, die tot slot benadrukt dat het niet alleen de auto was die Verstappen kampioen heeft gemaakt. "Het is beide. In het begin van het seizoen zag je dat Max met een auto die niet bij zijn rijstijl paste even snel is als Checo. Als de auto wel bij Verstappen past, dan is hij een halve seconde sneller", schetst Marko het grote gat tussen zijn twee coureurs.

Viaplay
x
Max Waarom Verstappen concurrentie kan declasseren tijdens GP China