In de eerste ronden leek er weinig aan de hand te zijn voor Max Verstappen, tot een uitstapje in bocht 4 hem achter George Russell en teamgenoot Sergio Perez terugwierp. De Mercedes-coureur was niet snel genoeg om leider Charles Leclerc bij te houden en Perez kwam, ondanks DRS, niet voorbij aan de Brit. Daarop mocht Verstappen het proberen. De Nederlander was wel iets sneller dan Perez, maar zijn DRS haperde waardoor hij kansloos was. Red Bull besloot om Verstappen op een andere strategie te zetten en wilde hem weghalen achter Russell. Mercedes counterde en wederom zat Verstappen klem, maar Red Bull toverde een agressieve driestopper uit de hoge hoed, waarmee het wel succes had. Verstappen dichtte het gaatje met teamgenoot Perez en Red Bull riep de Mexicaan op om hem voorbij te laten. Tot onbegrip van Perez. "Checo begreep het op dat moment niet en was niet blij, maar we hanteerden andere strategieën. Max zat op een 3-stopper en Checo oorspronkelijk op een 2-stopper", vertelt Marko voor de microfoon van o.a. RacingNews365. "Hij had het nooit gered met zijn banden en Max was veel sneller. Het was uit teambelang en niet alleen omdat Max de leider is, maar we wilden een dubbelzege veilig stellen."
Marko ziet Mercedes naderen
Marko erkent dat de omstandigheden in Barcelona zwaar waren. Leclerc viel uit met een technisch probleem en Lewis Hamilton moest in de slotfase van het gas. Ook Red Bull had het niet makkelijk. "Hamilton had problemen met zijn motor en wij zaten ook op de limiet. We hebben dan ook gekeken naar Russell. Mercedes komt dichterbij, maar ze kunnen ons nog niet uitdagen." "We hebben twee technische uitvalbeurten gehad, dat ‘geschenk’ hebben we nu voor de helft teruggekregen", vertelt Marko met een glimlach, waarmee hij refereert aan het 'cadeautje' dat Verstappen nu kreeg door het wegvallen van Leclerc. "Jullie zeiden allemaal dat het over zou zijn, maar ik zei toen al dat we nog genoeg races zouden hebben en terug zouden slaan." Red Bull leidt met Verstappen het WK bij de coureurs en gaat ook aan de leiding in het WK bij de constructeurs. Bekijk de WK-stand hier.
Meest gelezen