Vrijwel iedereen in de paddock in Austin keek de afgelopen dagen naar Red Bull Racing. Het gaat allemaal om een 'trucje', waarbij de Oostenrijkse renstal de rijhoogte van de auto tussen de kwalificatie en de race zou kunnen aanpassen. Red Bull geeft aan dat dat systeem inderdaad bestaat, maar dat het niet kan worden gebruikt als de auto rijklaar is.
De FIA geeft daarbij aan dat er geen aanwijzingen zijn dat Red Bull het in parc fermé heeft aangepast. Mocht dat wel het geval zijn, dan is dat tegen de regels in. "Ik denk dat het vanaf nu zeker geen verhaal meer is. Ik denk dat we alles hebben gedaan wat nodig is om beschuldigingen te voorkomen", zo legde de baas van de single seaters bij de internationale autosportfederatie, Nikolas Tombazis, al uit.
Helmut Marko laat nu ook zijn licht schijnen over de situatie. Heeft het hem allemaal geërgerd? "Ik zou het omschrijven als een storm in een glas water. We hebben het de FIA laten weten en ze wisten het. En dit onderdeel, of dit mechanisme, zorgt ervoor dat je de wagenhoogte sneller kunt aanpassen. Bijna alle teams hebben dit, maar dan in verschillende technische versies. En bij ons kun je dit alleen begrijpen door relatief veel onderdelen aan de voorkant weg te halen", zo begint Marko zijn verhaal tegenover Motorsport-Magazin.com.
"En wat volgens mij ook over het hoofd is gezien, is parc fermé. De auto's staan daar onder permanente camerabewaking, waardoor het niet eens mogelijk is om zoiets te doen", aldus de Oostenrijker, die daarmee
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!