Het verhaal van de crash van Max Verstappen in Groot-Brittannië kent iedereen inmiddels wel. Een hevig gevecht met Lewis Hamilton in de openingsronde, dat eindigde in tranen toen de Brit op weg naar Copse Corner zijn wagen gedeeltelijk naast die van Verstappen zette en hem aantikte. De Nederlander vloog verschrikkelijk hard de baan af en zag zijn race zo tot een teleurstellend einde komen. Hamilton kreeg tien seconden straf en won de race uiteindelijk nog, maar dat was volgens Red Bull een te lage straf voor het vergrijp. Ze vroegen een right of review aan, waarna er een nieuwe hoorzitting kwam waar vertegenwoordigers van Red Bull, Mercedes en de FIA-stewards aanwezig waren. De Oostenrijkse renstal zag haar right of review afgewezen worden en de stewards lieten in hun oordeel hun onvrede merken over 'bepaalde beschuldigingen die door Red Bull waren gemaakt'. In gesprek met Motorsport Magazin vertelt Marko wat volgens hem precies de reden was voor die passage in het document van de stewards, want zelf liet de FIA niet weten waar het over ging. Ook Mercedes zelf wilde zich er niet over uitlaten, maar toen dat team met een statement kwam waarin het Red Bull veroordeelde en riep dat het team de sportieve integriteit van Hamilton probeerde aan te tasten, had het er alle schijn van dat het team de Brit ergens van had beschuldigd. Dat was echter niet het geval. Volgens Marko ging het om het feit dat Red Bull vond dat Wolff de stewards had proberen te beïnvloeden. "Wat wij in onze argumentatie hebben aangevoerd, is dat het niet zo kan zijn dat een teambaas, in dit geval Toto Wolff, gedurende het beslissingsproces naar de stewards gaat met twijfelachtige documenten", veroordeelt hij de leidsman van grote concurrent Mercedes. "Het was een intern Mercedes-papier en dat is in onze ogen duidelijke beïnvloeding van de stewards. Er kwam gelukkig al snel na de race een directive naar buiten van de FIA waarin stond dat zulke acties absoluut verboden en onmogelijk zijn", zo haalt Marko opgelucht adem. Gevraagd of hij zich wel goed voelt behandeld door de mondiale autosportbond, zegt hij van wel. "Bij Red Bull voelen we ons in het algemeen wel correct behandeld door de FIA", aldus de Red Bull-adviseur.
Meest gelezen