Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Helmut Marko

Marko verklaart verstrekkende gevolgen Perez-crash: "Dan zijn we gehandicapt"

Wat zijn de directe en indirecte gevolgen van de kostbare crash van Sergio Perez in Monaco? Helmut Marko doet er een gooi naar.

Perez Monaco
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Het was even slikken voor Red Bull in Monaco. De performance was bepaald niet om over naar huis te schrijven en tot ieders schrik crashte Sergio Perez zeer zwaar. Helmut Marko geeft in gesprek met Motorsport-Magazin aan wat de directe en indirecte gevolgen zijn van die crash, waarbij hij de eerder genoemde kostenpost van 2,5 à 3 miljoen euro opnieuw aanhaalt.

Vanwaar die marge van een half miljoen? "Dat is omdat we nog niet weten hoe de versnellingsbak en de motor er aan toe zijn", zo legt hij uit. De timing van de crash is ongelukkig, juist nu Red Bull zich weleens op lijkt te kunnen maken voor een heuse titelstrijd nu Ferrari en McLaren langszij lijken te komen.

"Dat geld raakt ons, want we moeten voortdurend overwegen wat we qua updates met de auto willen doen. In die overwegingen missen we nu 3 miljoen. In het slechtste geval betekent dit dat we minder updates door kunnen voeren", aldus de teamadviseur. De eerstvolgende update zit al enige tijd in de pijplijn, dus in dit geval heeft Marko het over updates voor de wat langere termijn.

Als McLaren en Ferrari nieuwe stappen weet te zetten, wordt Red Bull tot het uiterste gedreven: "Als we een tandje bij moeten zetten vanwege de sprongen van die teams, zijn we daarin gehandicapt."

De volgende race is de Formule 1 Grand Prix van Canada en die wordt om twee redenen billen knijpen. Het is een circuit waar je de auto soepel over de kerbstones heen wil kunnen loodsen, maar naar we nu weten is juist dat de achilleshiel van de Red Bull RB20. 

Daar komt bovenop dat het team zich geen nieuwe crash van noemenswaardige omvang kan veroorloven. Dit heeft alles te maken met reserveonderdelen: "Als er zich een nieuwe crash voordoet, hebben we niet genoeg onderdelen meer voor beide auto's."

Ook interessant:

Wat scheelt eraan bij Red Bull? Moeten fans zich zorgen gaan maken na de Grand Prix van Monaco? Moet Max Verstappen zich wellicht zorgen gaan maken? Joris Mosterdijk, Tom Coronel en Ruud Dimmers vellen hun oordeel in een kakelverse podcast van RacingNews365!

Bekijk de podcast liever op Youtube? Dat kan hier natuurlijk ook!

Praat mee!

Viaplay
x
Analyse GP Spanje sleutelmoment in Formule 1-kampioenschap