Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Helmut Marko

Marko wijst theorie over Red Bull-update van de hand: "Niet haalbaar"

Red Bull reist met een grote update af naar de Verenigde Staten. Er werd zelfs gesproken over een flexibele versie van de voorvleugel, maar Helmut Marko verwijst die theorie naar de prullenbak.

Verstappen Qualifying Singapore
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

De verwachtingen zijn hooggespannen rond de aanstaande Red Bull-update. Het team uit Milton Keynes neemt nieuwe onderdelen mee naar de Verenigde Staten, in de hoop dat Max Verstappen de rijderstitel over de streep kan trekken. De Nederlander verdedigt een voorsprong van 52 punten op Lando Norris in de laatste zes races.

Er werd tevens gesproken over het feit dat Red Bull mogelijk een flexibele voorvleugel introduceert. Het onderdeel is weer onderwerp van gesprek, vooral omdat de voorvleugel van McLaren en Mercedes zichtbaar bewegen op het rechte stuk. Volgens Helmut Marko is het echter helemaal niet het geval dat Red Bull zelf ook een flexibelere voorvleugel introduceert.

"Een flexibele vleugel...", lacht Marko tegenover Motorsport Magazin. "Dat gaat niet zo snel. De vraag is: wat is wel toegestaan en wat is niet toegestaan? Als McLaren de achtervleugel (uit Bakoe, red.) niet meer gaat gebruiken... Ik denk overigens dat het alleen effect zou hebben gehad in Las Vegas, omdat er geen andere circuits op hoge snelheid meer op de kalender staan voor dit seizoen."

Meetmethode

Marko legt uit waarom Red Bull niet in staat is om nu nog een flexibele voorvleugel te ontwikkelen. "De voorvleugel, het is allemaal één geheel. Er moet dan weer een nieuwe onder- en achterkant komen en dat is niet haalbaar voor dit jaar. Maar er moet vanuit de FIA een betere meetmethode komen. Het kan niet zo zijn dat je door de test komt, maar dat de camerabeelden bewijzen dat er iets anders gebeurt. Dan moeten er betere meetmethodes komen." 

Maar Red Bull stond vroeger toch ook bekend om de flexibele vleugels? "Toen zat Rob Marshall nog bij ons. En we werden tijdens het seizoen (2021 red.) gedwongen om een andere vleugel te gebruiken. Dat is nu niet het geval."

Marko bestempelt de update tot slot als cruciaal. "Het is cruciaal dat we de verkeerde afslag corrigeren en dat de technici de complexiteit van de ground effect-auto's begrijpen."

We verloten maar liefst 10 schaalmodellen en 10 caps onder onze YouTube-abonnees! Maak nu kans op één van deze prijzen door je te abonneren op ons YouTube-kanaal én te reageren onder de video via de onderstaande knop.

Abonneer, reageer en win!

Praat mee!

Viaplay
x
Max Red Bull geeft update over nieuwe auto Verstappen