Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
Quali za 01 mei
Race zo 02 mei
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
Quali za 08 mei
Race zo 09 mei
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
Quali za 22 mei
Race zo 23 mei
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
Quali za 05 jun
Race zo 06 jun
mco
can
vr 11 jun - zo 13 jun
Quali za 12 jun
Race zo 13 jun
aze
fra
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
can
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
fra
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali za 17 jul
Race zo 18 jul
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
sgp
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
sgp
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
Start GP Portugal
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Helmut Marko

Marko zet klagend Mercedes op haar plek: 'Je moet je maar aanpassen'

Er was de afgelopen weken veel te doen over de nieuwe technische regels, die vooral Mercedes en Aston Martin geraakt zouden hebben. Helmut Marko vindt dat de klagende teams zich gewoon aan moeten passen aan de nieuwe regels.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Een hoge of lage rake? Wat is de succesvolste filosofie? De rake is de rijhoogte van de achterkant van de wagen ten opzichte van de voorkant. Hoe hoger de achterkant van de wagen staat, hoe hoger de rake. Mercedes gooide de laatste jaren hoge ogen met een lage rake-filosofie, terwijl er steeds meer vraagtekens kwamen te staan bij de hoge rake-filosofie, gepionierd door topontwerper Adrian Newey van Red Bull. Op de huidige grid kiezen de meeste teams voor de laatstgenoemde filosofie, terwijl Mercedes en Aston Martin zweren bij een lage rake.

Dit jaar lijken die twee teams relatief de minste vooruitgang te hebben geboekt. Mercedes en vooral Aston Martin schreeuwen moord en brand. Zo beweerde Lewis Hamilton dat de regels waren doorgevoerd om zijn team af te remmen en ook Aston Martin-teambaas Otmar Szafnauer was witheet dat zijn team benadeeld was door de nieuwe regels.

Red Bull en de andere hoge rake-teams lijken echter weinig tot geen hinder te ondervinden van de nieuwe technische regels. Als Red Bull-adviseur Helmut Marko wordt geconfronteerd met alle heisa omtrent de nieuwe vloer en diffuser, wijst hij naar het verleden. "In onze tijd, toen Red Bull vier maal wereldkampioen werd, zijn de regels ook meerdere keren veranderd."

"Toen werd daarbij altijd de uitleg gegeven dat de veranderingen op ons gericht waren. Maar dit jaar is de voornaamste reden van de wijzigingen dat de downforce van de wagens moest worden verminderd, want de Pirelli-banden dreigden het te begeven. Dat het ons minder raakt is slechts giswerk en het zou niets bewijzen. Toen Mercedes nog een overduidelijke voorsprong had was hun concept de beste, nu zou het plots weer ons concept zijn."

Volgens Marko is het antwoord simpel. "Het zal per regelgeving verschillen. Je moet je daarop aanpassen."

Waren Verstappen en Red Bull te braaf in Bahrein?

Luister nu de podcast met host Mental Theo, autocoureur Tom Coronel en F1-expert Ruud Dimmers.

RN365 Nieuwsdossier Formule 1 GP Bahrein 2021

Het laatste nieuws over de Grand Prix van Bahrein, direct vanaf het Bahrain International Circuit.

17 reacties

    x