Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Marko zet klagend Mercedes op haar plek: 'Je moet je maar aanpassen'

Er was de afgelopen weken veel te doen over de nieuwe technische regels, die vooral Mercedes en Aston Martin geraakt zouden hebben. Helmut Marko vindt dat de klagende teams zich gewoon aan moeten passen aan de nieuwe regels.

Een hoge of lage rake? Wat is de succesvolste filosofie? De rake is de rijhoogte van de achterkant van de wagen ten opzichte van de voorkant. Hoe hoger de achterkant van de wagen staat, hoe hoger de rake. Mercedes gooide de laatste jaren hoge ogen met een lage rake-filosofie, terwijl er steeds meer vraagtekens kwamen te staan bij de hoge rake-filosofie, gepionierd door topontwerper Adrian Newey van Red Bull. Op de huidige grid kiezen de meeste teams voor de laatstgenoemde filosofie, terwijl Mercedes en Aston Martin zweren bij een lage rake. Dit jaar lijken die twee teams relatief de minste vooruitgang te hebben geboekt. Mercedes en vooral Aston Martin schreeuwen moord en brand. Zo beweerde Lewis Hamilton dat de regels waren doorgevoerd om zijn team af te remmen en ook Aston Martin-teambaas Otmar Szafnauer was witheet dat zijn team benadeeld was door de nieuwe regels . Red Bull en de andere hoge rake-teams lijken echter weinig tot geen hinder te ondervinden van de nieuwe technische regels. Als Red Bull-adviseur Helmut Marko wordt geconfronteerd met alle heisa omtrent de nieuwe vloer en diffuser, wijst hij naar het verleden. "In onze tijd, toen Red Bull vier maal wereldkampioen werd, zijn de regels ook meerdere keren veranderd." "Toen werd daarbij altijd de uitleg gegeven dat de veranderingen op ons gericht waren. Maar dit jaar is de voornaamste reden van de wijzigingen dat de downforce van de wagens moest worden verminderd, want de Pirelli-banden dreigden het te begeven. Dat het ons minder raakt is slechts giswerk en het zou niets bewijzen. Toen Mercedes nog een overduidelijke voorsprong had was hun concept de beste, nu zou het plots weer ons concept zijn." Volgens Marko is het antwoord simpel. "Het zal per regelgeving verschillen. Je moet je daarop aanpassen."

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal