De Mercedes-krachtbron is al sinds de introductie van de huidige V6-turbomotoren in 2014 dé te kloppen motor. Ferrari heeft daaraan getornd, maar misschien niet helemaal op eerlijke wijze en ook van de Honda-motor werd gedacht en gehoopt dat die dit jaar de Mercedes-power unit partij kon bieden. Vooralsnog is het tegendeel waar. "Op de rechte stukken winnen de Mercedessen twee tot vier tienden op ons", constateert Helmut Marko ten overstaan van Auto, Motor und Sport . Dat laat zich niet enkel verklaren door motorvermogen, maar wel voor een groot deel. Tel daarbij op dat Red Bull ook terrein verliest in de snelle bochten en je moet ook constateren dat het chassis van Red Bull in ieder geval niet sterker is dan dat de van concurrent. Waar Red Bull tijd terugwint is in de langzame bochten: "Op de Red Bull Ring ging het om de bochten drie en vier", verduidelijkte Mercedes-teambaas Toto Wolff. "We hebben meer downforce én meer vermogen nodig', constateert Helmut Marko dan ook en wat zijn compagnon Christian Horner betreft maakt het team daar vlot werk van. "Elk nieuw onderdeel monteren we direct op de auto", roept hij strijdlustig. De vraag is echter of de achtervolging nu al te laat is ingezet. Met nog altijd 'maar' tien bevestigde Grands Prix spreken we van een zeer korte Formule 1-kalender, maar ook over een groot te overbruggen performanceverschil.
Meest gelezen